China kansrijk in innovatie
Greeven stelt in zijn proefschrift Innovation in an Uncertain Environment dat innovatie kan prima gedijen in een omgeving met wijdverbreide onzekerheid en beperkte bescherming van intellectueel eigendom. Hij promoveert op donderdag 2 april 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Hoe kunnen innovatieve competenties ontwikkeld worden in een omgeving die innovatie niet lijkt te ondersteunen? Greeven deed onder meer twee jaar intensief veldwerk in samenwerking met 45 Chinese ondernemers en Zhejiang Universiteit in Hangzhou. Uit zijn onderzoek blijkt dat de institutionele onzekerheid zowel bedreigingen als kansen creëert voor innovatie. Ondernemingen blijken wel degelijk in staat om competentieste ontwikkelen om kansen en bedreigingen in de sector te managen en tegelijkertijd institutionele beperkingen het hoofd te bieden.
De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden door internationale ondernemingen, Chinese ondernemers en beleidsmakers binnen en buiten China.
Hangzhou heeft een ondernemersklimaat, binnen het een-partij stelsel, dat veel gelijkenissen kent met een kapitalistisch systeem dat de juiste impulsen aan ondernemers geeft om te innoveren. De Chinese ondernemers laten ook zien dat innovatie niet beperkt is tot technische innovatie maar ook innovatie van organisatie kan zijn, aldus de promovendus. Daarnaast laten de resultaten zien dat succesvolle innovatie niet beperkt is tot omgevingen met sterke formele bescherming van intellectueel eigendom. De beperkingen gerelateerd aan de sector en institutionele omgeving kunnen een impuls geven aan ondernemers om te innoveren. Succesvolle innovatie benut bovendien een combinatie van competenties die de integratie en transformatie van kritieke bronnen – financieel, menselijk en kennis kapitaal – voor innovatie ondersteunen en versterken.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”