HBO-onderzoek bekroond in USA
Ze kregen de prijs voor hun artikel Promoting Versatility in Mentor Teachers’ Use of Supervisory Skills. De bekroonde publicatie gaat over effecten van trainingen begeleidingsvaardigheden op het handelen van praktijkbegeleiders van leraren in begeleidingsgesprekken met aanstaande leraren.
‘Mentor teachers need a versatile supervisory skills repertoire. Besides taking the prevalent role of daily advisor and instructor, mentor teachers should also be able to stimulate reflection in student teachers. Video recordings of 60 mentoring dialogues were analysed, both before and after a mentor teacher training aimed at developing the encourager role. Mentor teachers’ repertoires of supervisory skills were found to consist of an average of seven supervisory skills. After training, a shift was observed in the frequencies and duration with which supervisory skills were used. Although considerable inter-individual variability existed between mentor teachers, training positively affected the use of supervisory skills for stimulating reflection in student teachers.’ Aldus de abstract van hn stuk. Het geheel leest u hier.
Het artikel is onderdeel van een breder onderzoeksproject over het handelen en denken van begeleiders van leraren in opleiding. Sinds 2005 werken Crasborn en Hennissen aan dit onderzoek onder supervisie van hun promotoren Prof. Dr. F. Korthagen, Prof. Dr. T. Bergen en Dr. N. Brouwer.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport