Kunstlectoren zetten lijnen naar toekomst uit

Nieuws | de redactie
27 maart 2009 | De conferentie van de lectoren in de kunsten over de relatie tussen kunstonderwijs en creatieve industrie heeft veel stof tot uitwerking en nadenken op geleverd. Met 137 deelnemers was dit bovendien opnieuw een zeer levendig bezocht evenement.

De reacties waren na afloop zeer positief. Dit gold voor de inrichting van de De Toonkamer, Center for Interior Design, door studenten van de HKU-faculteit BKV en de organisatie onder leiding van Jiska Jacobs.  Het programma en de sfeer tijdens de conferentie scoorden eveneens hoog. In de komende weken zullen de resultaten van de verschillende onderdelen op de website van de conferentie worden geplaatst (www.hku.nl/lokconferentie). Een eerste impressie van HKU-lector Giep Hagoort leest u hieronder.

De deelnemers kregen bij registratie het LOKkertje uitgereikt, een uitgebreide conferentiekrant met allerlei actualiteiten, verzorgd door de masterstudenten van de HKU-Faculteit Kunst en Economie. De door LOK-voorzitter Maarten Regouin geïntroduceerde key note speaker Gerald Bast gaf aan dat cultuur niet zozeer een motor is voor de economie maar veel meer een zelfstandige en betekenisvolle rol heeft te spelen voor de samenleving als geheel. En datzelfde geldt in zijn ogen voor kunstonderwijsinstellingen. De relatie kunstvakonderwijs en economie moet kritisch zijn vanwege een onafhankelijke positie van kunst en cultuur.

De speech van Bast werd ingeleid door een beeldenstorm van het creatief bedrijf Monobanda van oud-HKU studenten dat in hun games en mediaproducten vasthoudt aan het speelse element in de mens. Tijdens de 13 thematafels werd  vervolgens een variëteit aan onderwerpen uitgediept, van de crisis in de economie tot aan de noodzaak van een actief alumnibeleid om op die manier signalen vanuit de creatieve industrie goed te kunnen oppakken en vertalen naar een adequaat onderwijsprogramma. Tijdens de lunch maakten diverse deelnemers actief kennis met het Opvangcentrum voor Verlaten Robots dat als speciale gast kunstenaar Freerk Wieringa  met zijn metershoge robothond had uitgenodigd.

In de vijf werkateliers kregen de deelnemers de gelegenheid langer stil te staan bij de actualiteiten van het conferentiethema. Uit de afsluiting van conferentievoorzitter Jan IJzermans bleek dat daarvan flink gebruikt is gemaakt. In een persoonlijk woord gaf hij aan dat het kunstonderwijs zelfstandig op zoek moet gaan naar overkoepelende begrippen. Bijvoorbeeld over de kernfunctie van het creatief ontwerp om vervolgens een positie in te kunnen nemen in het hoger onderwijs en het werkveld. Hans Mommaas benadrukte in zijn tafelrede het belang van een leidende rol van lectoraten die in hun onderzoek vooral de raakvlakken tussen verschillende disciplines moeten opzoeken. In de visie van Mommaas gaat het hier om een nog nauwelijks bewerkt ‘tussenland’ in de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk.  Zowel tijdens de lunch als het diner wist Everything but a slice of bread, ook oud-studenten van de HKU, de deelnemers te verrassen met een verrukkelijk en innovatief ‘Food Design’.  (met dank aan Mart van Zeeland, zie zijn verslag in komende MMNieuws 2009/2)

Op 19 maart hielden de kunstlectoren een bezinningsdag over de opbrengst van de conferentie. Er is een drietal onderzoekslijnen uitgestippeld dat de komende twee jaar verder via ‘werkdagen’ uitgewerkt gaat worden.
Deze lijnen zijn te zien als een actuele en urgente ‘oproep’ van de conferentie:
1. Onderzoek in het curriculum (over het waarom, wat en hoe, in relatie tot de latere beroepspraktijk),
2. Theorievorming rond maakprocessen (‘Creatief ontwerp’),
3. De relatie Artistiek & Strategie (de verhouding tussen kunstonderwijs en de eigen omgeving inclusief de Creatieve Industrie).

De komende weken zal het LOK zich bezig houden met de brief van 16 maart 2009 van OCW-minister Plasterk over de toekomst van het kunstonderwijs. Het is de bedoeling dat het LOK een gemotiveerd standpunt inneemt en dit de Tweede Kamer laat weten.











«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK