Leesachterstanden uitgezocht
De leerlingen met een achterstand presteren soms beter bij spellen en aanzienlijk beter bij stillezen en begrijpend lezen. Een verklaring daarvoor zijn de onderliggende cognitieve capaciteiten. Voor technisch lezen zijn vooral de accuratesse en snelheid waarmee letters omgezet kunnen worden in klanken van belang. Bij stillezen en begrijpend lezen spelen deze factoren een veel minder grote rol, terwijl het juist deze taalvaardigheden zijn waar het in het onderwijs en in de maatschappij om gaat.
Dat is goed nieuws voor dyslectische leerlingen, die vooral zwak zijn in technisch lezen. Schijf toont bovendien aan dat dyslectici die goed gebruik kunnen maken van opgeslagen woordbeelden in het langetermijngeheugen aanzienlijk beter presteren dan dyslectici die dit talent niet hebben. Dat helpt hen bij het leren lezen van het Engels.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’