43% allochtone aspirant-leraren valt snel uit

Nieuws | de redactie
23 april 2009 | Waarom gaat het zó vaak mis met allochtone studenten in tweedegraads lerarenopleidingen? 43 % van hen stopt er al na een jaar mee, vergeleken met 27 % autochtone studenten, beide trouwens een fors talentverlies.

Beide groepen hebben twee belangrijke redenen: een verkeerde studiekeuze en de opleiding zelf viel tegen. Daarnaast voelen allochtonen zich minder thuis op de opleiding. Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek ‘Stoppen met een tweedegraads lerarenopleiding’ van het Risbo van de EUR met SBO.

Veertig procent van alle – allochtone en autochtone – studenten zegt de verkeerde studie te hebben gekozen en dertig procent heeft kritiek op de opleiding. Allochtonen stoppen daarnaast vaker vanwege taalproblemen en vooroordelen. Ook ervaren ze een grotere afstand tussen de thuis- en schoolcultuur.

In de analyse komen als belangrijkste aanbevelingen om de hoge uitval te voorkomen naar voren:
-een betere beroepskeuze- en studievoorlichting
-het bespreekbaar maken van de kwaliteit van de opleiding en het leerklimaat
-het extra trainen in taalvaardigheden tijdens studie en vooropleiding
-het ontwikkelen van een diversiteitsvriendelijk klimaat.

Uit eerder onderzoek blijkt dat de prestaties van allochtone studenten vooruitgaan als docenten diversiteit expliciet als positieve waarde benoemen en contact onderhouden met al hun studenten.






Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK