Creatieve industrie kent HBO nauwelijks
De strategische verkenning is uitgevoerd in opdracht van SIA RAAK. Om de positie van hogescholen te versterken heeft Via Traiectum een kennisagenda opgesteld. Deze agenda moet het mogelijk maken dat hogescholen en andere kennisinstellingen samenwerkingsverbanden aangaan met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven om creativiteit aan te wenden bij innovaties. Een speciale plaats kent het onderzoek toe aan het Creatief MKB, een samengaan van kleinschalige creatieve bedrijven, om daadwerkelijk binnen gevestigde organisaties als innovatiemotor op te treden.
Hogescholen zouden moeten zorgen voor meer coördinatie
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat begin dit jaar ten minste 255 organisaties zich op de een of andere manier richten op de creatieve industrie maar dat op geen enkele wijze coördinatie en afstemming plaatsvindt. Via Traiectum beveelt aan om de hogescholen een taak te geven in het afstemmen van onderwijs, onderzoek en praktijk.
Volgens Erik Uitenbogaard, binnen Via Traiectum verantwoordelijk voor de strategische verkenning, laat het onderzoek zien dat we afscheid moeten nemen van de pioniersfase binnen de creatieve industrie. Er zal volgens hem meer energie moeten worden gestopt in het samenwerken en afspraken maken wie wat doet. ‘Onze kennisagenda geeft aanwijzingen om tot een meer gestructureerde aanpak te komen. Voorwaarde is wel dat hogescholen hun verantwoordelijkheid nemen.’, aldus Uitenbogaard.
Van wildgroei naar kwaliteit
Giep Hagoort, supervisor van het onderzoek en lector kunst en economie aan de HKU, zegt geschrokken te zijn van de wildgroei binnen de creatieve industrie. ‘Het onderzoek laat zien dat veel organisaties uit de adviessector en lokale overheden zich op de creatieve industrie hebben gestort, met name om subsidies binnen te halen.’
In het buitenland met name in Engeland en Finland wordt in zijn ogen veel meer gelet op de kwaliteit van advisering, onderzoek en onderwijs en wordt op selectieve wijze kansrijke initiatieven gesteund op basis van creatief ondernemerschap. Hagoort: ‘Die weg moeten we in Nederland ook op met de hogescholen in de rol van aanjager. De verschillende lectoraten van hogescholen zijn er weliswaar klaar voor maar presenteren zich nog onvoldoende.’
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’