Creatieve lerarenopleiding bekroond

Nieuws | de redactie
22 april 2009 | Digitaal materiaal voor economielessen in vmbo en mbo brengt hbo-studenten en docenten visuele communicatie en economie bij elkaar. Zij wonnen er de Innovatieprijs van de branche mee. "Het staat niet in een boekje hoe je dit moet doen.”

De Fontysmensen die de prijs wonnen –Dorien Doornebos en Anno Fekkes- vertelden aan ScienceGuide dat het niet vanzelfsprekend bleek in hun opleidingen om zo samen te werken. “Het dwingt tot andere manieren van denken en werken, ook voor de studenten zelf.” De studenten van de lerarenopleiding economie werken inmiddels in hun lessen op vmbo en mbo-scholen met het nieuwe digitale lesmateriaal. Dit richt zich op het thema ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, en dat heeft als voordeel dat dit niet in de bestaande methodes aandacht krijgt.

Het gaat de ‘visuele’ en de ‘lero’ studenten erom dit type stof veel boeiender en toegankelijker over te brengen. Daarbij wordt de beeldcultuur van deze tijd bewust ingezet. Deze geïntegreerde aanpak van de twee opleidingsdomeinen leidt inmiddels tot gesprekken met anderen in de lerarenopleidingen, zoals de Pabo en de vakken onder ‘mens en maatschappij.’

Men streeft ernaar de verdere uitbouw met hen te doen onder begeleiding van lectoraten die de effecten helpen onderzoeken in de praktijk, zodat best practices voor lerarenopleidingen, scholen en de visuele opleidingen ontwikkeld kunnen worden. Het geld van de prijs zal daarom worden besteed aan een studiedag in februari 2010, die daartoe opgezet wordt.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK