Creatieve lerarenopleiding bekroond
De Fontysmensen die de prijs wonnen –Dorien Doornebos en Anno Fekkes- vertelden aan ScienceGuide dat het niet vanzelfsprekend bleek in hun opleidingen om zo samen te werken. “Het dwingt tot andere manieren van denken en werken, ook voor de studenten zelf.” De studenten van de lerarenopleiding economie werken inmiddels in hun lessen op vmbo en mbo-scholen met het nieuwe digitale lesmateriaal. Dit richt zich op het thema ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, en dat heeft als voordeel dat dit niet in de bestaande methodes aandacht krijgt.
Het gaat de ‘visuele’ en de ‘lero’ studenten erom dit type stof veel boeiender en toegankelijker over te brengen. Daarbij wordt de beeldcultuur van deze tijd bewust ingezet. Deze geïntegreerde aanpak van de twee opleidingsdomeinen leidt inmiddels tot gesprekken met anderen in de lerarenopleidingen, zoals de Pabo en de vakken onder ‘mens en maatschappij.’
Men streeft ernaar de verdere uitbouw met hen te doen onder begeleiding van lectoraten die de effecten helpen onderzoeken in de praktijk, zodat best practices voor lerarenopleidingen, scholen en de visuele opleidingen ontwikkeld kunnen worden. Het geld van de prijs zal daarom worden besteed aan een studiedag in februari 2010, die daartoe opgezet wordt.
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
