Doorstroom aanpak in Brabant

Nieuws | de redactie
3 april 2009 | De technische en natuurwetenschappelijke opleidingen van Fontys Hogescholen gaan met zestien vo-scholen uit Eindhoven en omgeving de aansluiting verbeteren. Door jongeren te laten zien hoe uitdagend techniek kan zijn, hopen de partijen dat er meer scholieren kiezen voor een bètastudie.

Om de natuurwetenschappelijk en technisch georiënteerde vakken op vo-scholen aantrekkelijker te maken, volgden ongeveer vijftig leraren van vakken als natuurkunde, wiskunde, biologie, scheikunde en techniek gisteren bij Fontys in Eindhoven twee workshops. Fontysdocenten gaven hun collega’s onder andere les over robotica, virtual reality en zonnecellen. Door deze docentendag Bètatechniek te organiseren, hoopt Fontys de leraren iets mee te geven voor hun eigen lessen.

Volgens Minke Wolters is het belangrijk dat ‘ze buiten de gebaande paden treden en inzien dat alledaagse dingen een heleboel technische en natuurwetenschappelijke elementen bevatten, die voor jongeren interessant kunnen zijn. We stelden op deze docentendag een aantal actuele onderwerpen aan de orde. We hopen dat leraren daarmee hun leerlingen ook kunnen inspireren om voor een technische vervolgopleiding te kiezen.’ De deelnemers aan de workshops geven allemaal les op een van de scholen waar Fontys mee gaat samenwerken.

Een ander initiatief om de banden tussen Fontys en de regionale vo-scholen te verstevigen, is de lancering van Fontys Junior Academie. Een jaarkalender geeft een overzicht van alle activiteiten die de technische en natuurwetenschappelijke opleidingen organiseren voor scholieren op het gebied van oriëntatie en studiekeuze. Scholen krijgen hierdoor een beter overzicht van de mogelijkheden en kunnen voor hun leerlingen een programma op maat samenstellen. Marthie Meester, directeur van Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen, over de lancering van de Junior Academie. ‘We nodigen scholen uit om hier regelmatig een kijkje te komen nemen. Fontys staat open voor suggesties voor andere initiatieven op dit gebied. Als we samen zorgen voor een goede voorlichting, is de kans dat jongeren kiezen voor een technische of natuurwetenschappelijke studie groter. De vraag naar technisch geschoold personeel zal voorlopig nog niet afnemen!’

De scholen die het convenant met Fontys hebben ondertekend, zijn: Augustinianum, Christiaan Huygens College, Lorentz Casimir Lyceum, Stedelijk College, en de Pleincolleges Bisschop Bekkers, Eckart, St. Joris en Van Maerlant uit Eindhoven, d’OultremontCollege uit Drunen, Dr.-Knippenbergcollege en Jan van Brabant College uit Helmond, Peelland College uit Deurne, Sondervick College uit Veldhoven, Strabrecht College uit Geldrop, Varendonck-College uit Asten en Jacob-Roelandslyceum uit Boxtel.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK