PC Hooft, de Ali B van de Gouden Eeuw
Nieuws | de redactie
2 april 2009 | 
Het liefdesdrama 'Granida' van P.C Hooft uit 1605 leek een gortdroog toneelstuk, dat weinig paste in het overige werk van de meester. Geen wonder. In de zeventiende eeuw was het namelijk een bijna opera-achtig stuk muziektheater. "Modern, flitsend, een kaskraker in de 'rap' van toen", vertelt de Nijmeegse cultuurwetenschapper Natasha Veldhorst. Zij reconstrueerde het stuk in de originele vorm. Op 6 april is de première van die feestelijker versie.

Het liefdesdrama 'Granida' van P.C Hooft uit 1605 leek een gortdroog toneelstuk, dat weinig paste in het overige werk van de meester. Geen wonder. In de zeventiende eeuw was het namelijk een bijna opera-achtig stuk muziektheater. "Modern, flitsend, een kaskraker in de 'rap' van toen", vertelt de Nijmeegse cultuurwetenschapper Natasha Veldhorst. Zij reconstrueerde het stuk in de originele vorm. Op 6 april is de première van die feestelijker versie.
Wat maakt ‘Granida’ zo goed?‘Granida was in de zeventiende eeuw een kaskraker en niet voor nie
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Meest Gelezen
Na twaalf uur debat lijken bezuinigingen op hoger onderwijs onomkeerbaar
Universiteiten willen Toets Anderstalig Onderwijs van tafel
‘Universiteitsbestuurders doen doelbewust aan ontkoppeling ‘woke’ en racisme’
‘Docent cruciaal bij bevordering zelfregulerend leren’
‘Normalisering schaduwonderwijs vergroot druk op armere gezinnen’
