Puberbrein als onderwijsdilemma
Dit vertellen zij in het Psychologie Magazine. Kinderen moeten al in groep 3 beginnen met rekenen, maar voor veel jonge breinen is dat te vroeg. Als je hersenen die daar nog niet aan toe zijn lastig valt met abstract redeneren en logica, ligt rekenangst op de loer.
Ons onderwijs draait om samenwerken, discussiëren en presenteren. Deze opzet sluit veel beter aan bij het brein van meisjes (socialer en beter in taal) dan bij het brein van jongens (sterker motorisch en ruimtelijk georiënteerd). Jongens krijgen daardoor vaak onterecht een adhd-etiket en een te laag schooladvies.
Tot aan de puberteit kun je relatief moeiteloos een andere taal dan je moerstaal leren spreken. Daarna krijgt het brein het steeds lastiger – en juist dán pas leren de meeste kinderen op school hoe je une baguette of ein Bratwurst bestelt. Middelbare scholieren moeten bovendien hun studie zelf plannen en belangrijke besluiten nemen over de toekomst. Maar dat kúnnen ze helemaal niet. Een enorme lading hormonen beïnvloedt hun brein dusdanig dat ze moeite hebben met logisch denken en consequenties overzien.
In de puberteit wordt de slaapklok ge-reset. Daardoor zijn pubers ‘s avonds niet in bed te krijgen en er ‘s ochtends niet uit te branden. Scholen moeten meer rekening houden met puber-jetlags, zoals een uur later beginnen, of beginnen met mentaal minder belastende vakken zoals gym, tekenen en handenarbeid.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap