Student moet zelf doorstroomregie voeren
De scholieren en studenten van nu hebben zo onvoorstelbaar veel mogelijkheden – en dus ook erg veel keuzes te maken – dat onder de genoemde omstandigheden de regie hierover meer moet worden gelegd bij de deelnemer zélf van de doorlopende leerlijnen. De student moet zodoende zeggenschap hebben over zowel het eigen keuzeproces, als de manier waarop doorlopende leerwegen worden vormgegeven.
In een notitie geeft men aan vijf ‘ISO-normen’ te willen formuleren waar de ondersteuning bij doorstroom en aansluiting zou moeten voldoen. Dit betreft: aansluitprogramma’s (1) op de instellingen over de gehele linie. De instroomprofielen (2) die nu nog amper bestaan of zichtbaar zijn. De behoefte aan doorlopende loopbaan- en –oriëntatiebegeleiding (3) voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en heroriëntatietrajecten (4) op de instellingen. De aanwezigheid van intakegesprekken (5) is de laatste norm die het ISO wil verplichten.
Meest Gelezen
'We stellen elkaar verkeerde vragen over ChatGPT'
VVD botst met minister en linkse partijen over loting en selectie
Tien kandidaten uit het beroepsonderwijs voor de Groeifondscommissie
Minister komt met wet- en regelgeving om internationale instroom te beperken
ChatGPT is extra teken aan een wand die zwakker wordt
