Bijbaan waar iedereen van profiteert

Nieuws | de redactie
25 juni 2009 | Vrijwel elke student moet bijbeunen, ook Annelie Vink, vierdejaarsstudent wiskunde (UU). Zij staat voor  deklas en geeft wiskunde en dat blijkt "een goede manier om mensen warm te maken voor het vak. Dat is in mijn geval in ieder geval gelukt." Stond ze voorheen enkele uren per week in een winkel, nu is voor de klas staan veel leuker. "Het leek me een goede manier om uit te zoeken of het onderwijs iets voor mij zou zijn."

Annelie kwam op het idee om les te gaan geven nadat ze in contact was gekomen met studentdocent. Deze organisatie biedt studenten de mogelijkheid om de kennis die zij opdoen in hun studie weer toe te passen in hun bijbaan. En dus geeft Annelie sinds enkele maanden wiskundeles op het Minkema College in Woerden. ‘De vaste leerkracht was ziek geworden, er waren geen andere collega’s die zijn lessen konden overnemen en toen dacht de school aan een student. De school had al eerder ervaring opgedaan met een student Nederlands en dat was goed bevallen. Dus wilden ze het graag nog eens proberen.’

Band opbouwen

Annelie staat drie keer per week voor de klas. Ze geeft les aan een brugklas vmbo/havo, een brugklas havo/vwo en een gymnasium 2 groep. ‘Ik heb hiervoor nooit eerder les gegeven dus het was een sprong in het diepe. Ik moet ook nog steeds ontdekken welke lesstijl het beste bij me past, maar ik vind het in ieder geval ontzettend leuk om te doen. De leerlingen zijn elke dag anders en naarmate ik ze beter leer kennen, bouw ik ook echt een band met ze op. Dat was ook een tip van een ervaren leerkracht: leer eerst de leerlingen kennen, dan komt de rest vanzelf. En dat is ook zo. Naarmate de leerlingen jou beter leren kennen, zijn ze ook eerder bereid om iets voor je te doen. Ze doen eerder hun huiswerk en zetten zich meer in in de klas. En dat is prettig voor iedereen.’

‘De eerste kennismaking met de leerlingen verliep trouwens soepel. Ik werd voorgesteld door het hoofd onderbouw. Hij vertelde de leerlingen dat ik de invaller was voor de ziek geworden docent. Daarna introduceerde ik mezelf. Ik vertelde de leerlingen dat ik nog student ben en dus geen bevoegd docent en ik vroeg of ze me als nieuwe leerkracht een beetje wilden helpen. Ik heb een open houding en leerlingen accepteren dat. Dat komt ook doordat ik zelf nog jong ben en dicht bij ze sta. Ik weet wat ze leuk vinden en we delen deels dezelfde interesses. Dat maakt het contact een stuk makkelijker.’

Ervaringen delen

De begeleiding vanuit school is voortreffelijk, stelt Annelie. ‘Ik heb elke week een gesprek met een docent van de sectie. We bespreken dan waar ik tegenaan loop, wat ik moeilijk vind en of er dingen zijn die ik nog wil leren. Daarnaast organiseert de school bijeenkomsten voor beginnende leerkrachten. Doel daarvan is dat je als docent niet zelf het wiel hoeft uit te vinden, maar dat je van elkaar kunt leren en ervaringen kunt delen. Bijvoorbeeld over hoe je het beste kunt orde houden in de klas. Want dat is voor iedereen een thema.’

Annelie bespreekt de dingen die ze meemaakt tijdens de lessen met de mentor van de klas. En ook bij de rapportbesprekingen is ze aanwezig. ‘Dat vind ik bijzondere momenten omdat dan de prestaties van de leerlingen worden besproken. Het geeft me een goed gevoel als ik dan merk dat mijn leerlingen het goed doen. Dat betekent dat ze echt iets opsteken van mijn lessen. Dat beschouw ik als een compliment.’

Warm maken voor het onderwijs

In de paar maanden dat ze voor de klas staat, heeft Annelie veel geleerd. ‘Ik leer bijvoorbeeld steeds beter hoe ik grenzen moet stellen. Dat betekent voor mij in de eerste plaats dat leerlingen aardig tegenover elkaar zijn en dat er een prettige werksfeer heerst. Dat hangt niet af van een paar decibelen meer of minder, dat is vooral een gevoel. En natuurlijk leer ik steeds beter om te gaan met de niveauverschillen tussen de kinderen. Er is een groot verschil in werkhouding, interesse en concentratie tussen vmbo- en gymnasiumleerlingen. Dat is iets waar ik in mijn lessen zoveel mogelijk rekening mee probeer te houden.’

Annelie is erg te spreken over het initiatief om studenten voor de klas te krijgen. ‘Natuurlijk neemt een school ook een risico om studenten voor de klas te halen. Want als het misgaat kan dat studenten afschrikken voor het onderwijs. Aan de andere kant leer je toch het meest vanuit de praktijk. En het is een goede manier om mensen warm te maken voor het vak. Dat is in mijn geval in ieder geval gelukt. Voorlopig ga ik er zeker meer door.’

www.studentdocent.nl
[bron: SBO – Onderwijsarbeidsmarkt.nl]


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK