Kinderen innoveren onderwijs zelf

Nieuws | de redactie
10 juli 2009 | Creative Partnerships is de naam van een onderwijsinnovatie programma dat al tien jaar bestaat in Engeland. Het programma is bedoeld om kinderen de vaardigheden aan te leren die zij in de 21e eeuw nodig hebben. In de langdurige samenwerkingsverbanden die het programma voorstaat, werken scholen samen met creatieve professionals zoals architecten, acteurs, ontwikkelaars van multimedia en beeldend kunstenaars.

De programma’s zijn in de eerste plaats gericht op de kinderen, en niet op de docenten, en dat is de reden waarom ze volgens Paul Collard van Creative Partnerships succesvol zijn. “Docenten volgen als ze zien wat het met de leerlingen doet.” Wezenlijk in dit programma dat het onderwijs creatiever wil maken is het feit dat kinderen zelf de leiding nemen in het bedenken wat zij inspirerende onderwerpen vinden of inspirerende leerplekken. Verbluffend is het voorbeeld van een lagere school waar kinderen tot de conclusie kwamen dat ze, liever dan in een totaal nieuw klaslokaal, les wilden krijgen in een vliegtuig. Het lukte de leerlingen zelf om een vliegtuig en een sponsor daarvoor te vinden.

Sterker nog, zij vonden de interieurontwerper van David Beckham’s privé-jet bereid om hun vliegtuig een gratis make-over te geven. Ook regelden de scholieren zelf de speciale vergunningen die nodig waren om het tweemotorige propellervliegtuig buiten de school te mogen parkeren. Het meest opvallende was dat de totale kosten van deze innovatie lager bleken te zijn dan het budget dat de school had uitgetrokken voor het nieuwe lokaal. (www.creative-partnerships.com)

Bron: socialeinnovatie.com


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK