Kinderen innoveren onderwijs zelf
De programma’s zijn in de eerste plaats gericht op de kinderen, en niet op de docenten, en dat is de reden waarom ze volgens Paul Collard van Creative Partnerships succesvol zijn. “Docenten volgen als ze zien wat het met de leerlingen doet.” Wezenlijk in dit programma dat het onderwijs creatiever wil maken is het feit dat kinderen zelf de leiding nemen in het bedenken wat zij inspirerende onderwerpen vinden of inspirerende leerplekken. Verbluffend is het voorbeeld van een lagere school waar kinderen tot de conclusie kwamen dat ze, liever dan in een totaal nieuw klaslokaal, les wilden krijgen in een vliegtuig. Het lukte de leerlingen zelf om een vliegtuig en een sponsor daarvoor te vinden.
Sterker nog, zij vonden de interieurontwerper van David Beckham’s privé-jet bereid om hun vliegtuig een gratis make-over te geven. Ook regelden de scholieren zelf de speciale vergunningen die nodig waren om het tweemotorige propellervliegtuig buiten de school te mogen parkeren. Het meest opvallende was dat de totale kosten van deze innovatie lager bleken te zijn dan het budget dat de school had uitgetrokken voor het nieuwe lokaal. (www.creative-partnerships.com)
Bron: socialeinnovatie.com
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
