Beter rekenen met de dobbelsteen

Nieuws | de redactie
17 augustus 2009 | Jonge kinderen kunnen beter worden voorbereid op rekenwiskundeonderwijs, zo toont Utrechts onderzoek aan.

Dit kan door de kinderen al in de kleutergroepen ruimtelijke structuren, zoals vingerbeelden en dobbelsteenpatronen, op verschillende manieren te helpen leren herkennen en toepassen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Fenna van Nes naar de rol van ruimtelijke structuren.

Het gaat daarbij om structuren – met kenmerken als symmetrie en herhaling – in de ontwikkeling van getalbegrip. De dobbelsteenstructuur voor zes kan bijvoorbeeld worden gezien als twee rijtjes van drie ( ::: ), of als vier met nog twee erbij ( :: met : ). Deze structuren kunnen kinderen ondersteunen in het aflezen van hoeveelheden en het verkrijgen van inzicht in getalrelaties. Dat is nodig voor het verkorten en begrijpen van bijvoorbeeld optel- en aftrekstrategieën.

Van Nes ontwierp voor haar onderzoek onder andere lesactiviteiten om de ontwikkeling van ruimtelijk structureren te stimuleren. De kinderen die deze activiteiten uitvoerden, zijn doelgericht meer structureerstrategieën gaan gebruiken. Verder gaven de deelnemende leerkrachten aan dat ze bewuster zijn geworden van het belang van ruimtelijk structureren voor de vroege rekenwiskundige ontwikkeling.

Datum en tijd: 1-9-2009 14:30,  Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.  


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK