Beter rekenen met de dobbelsteen
Dit kan door de kinderen al in de kleutergroepen ruimtelijke structuren, zoals vingerbeelden en dobbelsteenpatronen, op verschillende manieren te helpen leren herkennen en toepassen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Fenna van Nes naar de rol van ruimtelijke structuren.
Het gaat daarbij om structuren – met kenmerken als symmetrie en herhaling – in de ontwikkeling van getalbegrip. De dobbelsteenstructuur voor zes kan bijvoorbeeld worden gezien als twee rijtjes van drie ( ::: ), of als vier met nog twee erbij ( :: met : ). Deze structuren kunnen kinderen ondersteunen in het aflezen van hoeveelheden en het verkrijgen van inzicht in getalrelaties. Dat is nodig voor het verkorten en begrijpen van bijvoorbeeld optel- en aftrekstrategieën.
Van Nes ontwierp voor haar onderzoek onder andere lesactiviteiten om de ontwikkeling van ruimtelijk structureren te stimuleren. De kinderen die deze activiteiten uitvoerden, zijn doelgericht meer structureerstrategieën gaan gebruiken. Verder gaven de deelnemende leerkrachten aan dat ze bewuster zijn geworden van het belang van ruimtelijk structureren voor de vroege rekenwiskundige ontwikkeling.
Datum en tijd: 1-9-2009 14:30, Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen