Terug naar Bolivia
Samen met collega Milly Crevels biedt Muysken het eerste deel van een vierdelig overzichtswerk ‘Las lenguas de Bolivia’ (De talen van Bolivia) aan en wel aan de regering van zijn eerste vaderland. Tegen Voxlog noemt hij het een hoogtepunt in zijn werk. ‘Ja, er zit tien jaar veldwerk in en drie jaar gespreid redactioneel werk. Bolivia heeft 10 miljoen inwoners en meer dan veertig inheemse talen. Een groot aantal wordt alleen nog gesproken door een klein groepje indianen. Om de talen voor de bevolking van Bolivia te bewaren hebben we samengevat wat er bekend is van de talen van Bolivia.’
Waarom bieden jullie het aan aan de Minister van Onderwijs?
‘Ik hoop dat de minister zelf komt. We bieden het aan aan deze minister omdat de eerste versterking van de indiaanse talen via het onderwijs moet komen.’
Hoe belangrijk vinden ze jullie overzichtswerk in Bolivia?
‘De belangstelling is zeer groot maar de eigenlijke reactie komt pas morgen als het boek er is. We hebben bewust gekozen voor het Spaans en een uitgave in Bolivia (allebei veel extra werk) om de impact ter plekke zo groot mogelijk te maken. Hier moet een boek worden gepresenteerd om überhaupt effect te hebben. Er zijn nauwelijks recensies.’
Het afgelopen decennium zijn alleen al binnen het Nijmeegse Centre for Language Studies (CLS) ruim tien Boliviaanse talen beschreven en gedocumenteerd. Collega’s van andere universiteiten in Europa en Amerika hebben hetzelfde gedaan met weer andere indianentalen in Bolivia. In totaal werkten meer dan twintig auteurs uit meer dan dertien landen mee. Muysken is samen met Crevels redacteur van Las Lenguas de Bolivia. In de herfst volgen nog drie delen van het nieuwe standaardwerk.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
