Hoe bèta uit het dal klimt

Nieuws | de redactie
17 september 2009 | “Tien jaar geleden waren de bètatechnische opleidingen het brekebeentje van onze universiteit”, vertelt collegelid Koos Duppen (RUG). Nu zijn Windesheim en Groningen voorbeelden van hoe het kan.

RUG

Hij deed zelf een bètaopleiding en herinnert zich nog levendighoe weinig aantrekkelijk het onderwijs toen was. Toen hij dat alsstudent aankaartte bij zijn hoogleraar, bleek die geenprobleem te zien: “Hoe slechter het onderwijs is, hoe beter destudenten die komen”, kreeg Koos Duppen te horen. Een voorbeeld vanhoe het niet moet, zegt hij. “Dat was toen al onzin, en nuhelemaal”.

Eind jaren negentig stonden de bètaopleidingen er zodoendeslecht voor. “De instroom kachelde in bij ons, maar ook landelijk.Er was een Deltaplan nodig. De projecten die we daarna hebbenopgestart, hebben tot vruchtbare resultaten geleid. Van 511eerstejaars in 2001 voor de bètaopleidingen gingen we naar meer dan1000 in 2007.”

Het College van Bestuur stopte veel extra middelen in debètaopleidingen, al  stond in het strategisch plan niet datbètaopleidingen een prioriteit zouden zijn. Naast het Bètasteunpuntwerd dus ook een Alfa- en een Gammasteunpunt opgezet. Toch bleefdaarbij het Bètasteunpunt de meest succesvolle van de drie.

Windesheim

Ineke van der Wal (Windesheim) herinnert zich nog een visitatiewerktuigbouwkunde op haar instelling rond 2000. “Het wasdramatisch. Van de nummer 1 duikelden wij naar de ondersteregionen. Je zou een enorm schuldgevoel bij de medewerkersverwachten, maar in plaats daarvan waren de smoezen niet van delucht. De visitatie zou niet deugen, de opleiding kreeg te weiniggeld van het college van bestuur enzovoort”.

Van der Wal zag het als manager een slag anders.”Werktuigbouwkunde was op sterven na dood”. Ze toog enthousiast aande slag om veranderingen te bewerkstellingen. “Ik kan u welonthullen dat ik dit als manager geweldig vond. Er was ruimte voorverandering. We introduceerden een nieuw curriculum, er kwam eennieuwe generatie docenten en de studentenaantallen gingen weerstijgen.”

In de jaren daarna werden tussen 2002 en 2006 de 53bètaopleidingen in het hbo in vier clusters gebundeld. “Dat hielpenorm om de banden met het werkveld te versterken. Tot slot wil iknog de lectoraten noemen, die enorme gevolgen hebben voor deprofessionalisering van de docenten. Dat gaat natuurlijk stap voorstap, maar de trend is zichtbaar”, zo zei ze op een bijeenkomst vanhet Platform Bèta Techniek in Utrecht.

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK