Praktijkgericht onderzoek: ketterij of noodzaak?
Verschuren had en heeft als hoogleraar Methodologie van deManagementwetenschappen aan de RU te Nijmegen al jarenpraktijkgericht (beleids) onderzoek gedaan. Hij is een van deweinige methodologen die zich inzet voor het praktijkgerichtonderzoek zoals dat in het hoger beroepsonderwijs wordt uitgevoerd.In zijn bijdrage op dit symposium (dat tevens zijn afscheidredewas) kwam hij met een nieuwe methodologie voor praktijkgerichtwetenschappelijk onderzoek. Volgens hem een noodzakelijkeketterij.
Geldige kennis
Onderzoek is van oudsher theoriegericht maar zeker tegenwoordigsteeds meer in dienst van maatschappelijke problemen. In allegevallen gaat het om de waarheid die we boven tafel willen hebben.Dé waarheid (geldigheid) bestaat niet maar we proberen er zo dichtmogelijk bij te komen. Methodologie (het vak van Piet Verschuren)is de wetenschap die zich bezighoudt met de vraag hoe je totgeldige kennis komt. En volgens Piet Verschuren is die methodologiein 40 jaar nauwelijks veranderd terwijl het doel van onderzoek doenwel veranderd is. En dat is net het probleem.
Praktijkgericht onderzoek
Hij heeft voor het vaststellen van een nieuweonderzoekscyclus eerst onderzocht wat belangrijke criteria zijn bijhet beoordelen van de geldigheid van praktijkgericht onderzoek.Vergeleken met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek gelden ervolgens Verschuren bij praktijkgericht een aantal specifieke eisen,waarvan er hier enkelen genoemd worden:
- de acceptatie van het onderzoek en de resultaten door depraktijk
- het interdisciplinaire karakter: je gebruikt verschillendeinzichten
- het onderzoek is holistische en nietreductionistisch
- de context is specifiek
- het onderzoek moet toegevoegde waarde hebben
- de kosten moeten reëel zijn
- de ontvankelijkheid van de onderzoeker is belangrijk
- de snelheid van het onderzoek is belangrijk
Het onderzoek kan zowel kwantitatief als kwalitatief alsparticipatief zijn maar in alle gevallen gaat het om verbeter- ofconstructieproblemen. Dat betekent altijd een interventie plegen.En juist dat vraagt om een andere empirische cyclus dan debestaande.
Achtereenvolgens gaat het bij het ontwerpen om:
- een eerste inval / ontwerpdoel
- vaststellen wat de ontwerpeisen en ontwerpassumpties zijn
- structurele specificaties in kaart brengen
- prototype maken
- implementeren
- evalueren
Geïnteresseerd?
Voor geïnteresseerden is er het nieuwe boek van Verschuren:
Verschuren, P. (2009). Een methodologie voor zowel praktijkgerichtonderzoek als het ontwerpen van een dergelijk onderzoek. Amsterdam:Uitgeverij Boom.
Daarnaast is er de papieren versie van zijn afscheidsrede die bijhet afscheid zelf nog niet beschikbaar was.
Gerda Geerdink (HAN)
Meest Gelezen
Onderwijs zorgt zelf voor stress bij studenten
‘Verstoorde arbeidsverhouding’ als ontslaggrond ondermijnt sociale veiligheid’
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
