Afkomst leerling geen invloed op cijfers
Uit het promotieonderzoek blijkt dat de cijfers dieleraren gaven niet werden beïnvloed door de verondersteldeetniciteit van de leerling. Wel hadden leraren volgens Van Ewijklagere verwachtingen van allochtonen dan van autochtonen. Ook warenhun algemene attitudes tegenover allochtonen ongunstiger dan voorandere groepen. Dit kan hun gedrag tegenover allochtone leerlingenbeïnvloeden, wat mogelijk op een indirecte manier totonderprestatie bij deze leerlingen kan leiden.
Van Ewijk richtte zich ook op meta-analyses en keek ondermeer naar het effect van de gemiddelde sociaal-economische statusvan klas- en schoolgenoten op schoolprestaties. Ditzelfde deed hijvoor het percentage etnische minderheidsleerlingen. In beidegevallen bleek dat de resultaten van de eerdere onderzoeken sterkafhingen van hun onderzoeksmethode.
Het lijkt erop dat een hogere gemiddelde sociaal-economischestatus van medeleerlingen schoolprestaties kan verbeteren. Hetaandeel immigranten onder medeleerlingen lijkt geen groot effect opprestaties te hebben, zeker niet op de prestaties vanautochtonen.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
