OV-chip: kastje en muur
Dit
18% van de studenten heeft momenteel nog geenstudentenchipkaart ontvangen, zo rekenen LSVb en Rovervoor. Het studiejaar is al twee maanden bezig en nog steedsstaan vele studenten voor gesloten metropoortjes.
Dit is te wijten aan lange wachttijden en administratieve chaosbij de introductie van de studentenchipkaart. De IB Groep, TransLink Systems (beheerder van de OV-chipkaart) en andere partijenblijken er moeite mee te hebben iedereen tijdig van een goedwerkende kaart te voorzien.
Inmiddels streven de organisaties er naar om per 1 januari 2010alle studenten van een chipkaart voorzien te hebben, omdat ze dande papieren OV-Studentenkaart willen laten verdwijnen. LSVb enROVER zijn bezorgd over de moeizame introductie van de chipkaart:op dit moment heeft bijna één op de vijf studenten nog geenkaart.
Ook studenten die wel van een chipkaart zijn voorzien kunnenproblemen tegenkomen. Zo raken er wel eens Studentenchipkaartendefect, maar is onduidelijk bij wie studenten moeten zijnvoor een oplossing. Door slechte samenwerking tussen deverantwoordelijke partijen als de IB-Groep, de KlantenserviceOV-Studentenchipkaart bij de NS en de vervoerderswordt de student voor een oplossing van het kastje naar de muurgestuurd.
“De vervoerder is voor OV-chipkaartgebruikers het eersteaanspreekpunt. Het loket van het Amsterdamse GVB weet echter vanniets. GVB weigert zelfs het juiste formulier voor een vervangendestudentenchipkaart ter beschikking te stellen. Tegelijkertijdverwijzen zowel de Informatie Beheer Groep als de KlantenserviceOV-studentenchipkaart juist naar de vervoerder voor dit specifiekeformulier en weigert men studenten op een andere wijze aan eenvervangende OV-chipkaart te helpen.”, aldus ROVER-woordvoerderSanne van Galen.
