Zeebonktenue

Nieuws | de redactie
1 oktober 2009 | Morgen bestaat Nederland Kennisland 10 jaar. ScienceGuide feliciteert en reflecteert. Wat hebben de ontdekkingsreizigers van KL met hun VOC-mentaliteit pur sang gevonden op verre kusten? En wat brachten ze mee terug?

Ontdekkingsreizigers kennen we allemaal uit de beterejongensboeken en avonturenfilms. Ze worden meestal afgebeeld alsruwe zeebonken en manmoedige pioniers met snor en trossen vandragers of sherpa’s. Overvallen door noodweer, griezelige insectenen kannibalen weten ze zich door elke tegenslag -meestalletterlijk- heen te slaan. En dan landen zij op vreemde kust enclaimen het nieuwe land voor vorstin en vaderland.

Dit heeft KL min of meer ook gedaan, al herinner ik me niet veelfoto’s van Joeri van den Steenhoven of Frans Nauta metsnor of in zeebonktenue. Toch hebben zij – om te beginnen -Neerlands wapperende driekleur kloek geplant op het strand vanSuomi. De VOC-mentaliteit, zegt u dat wel! Anderen praatten erover,zij deden het.

Finse verlegenheid

Daarmee is meteen een opvallend patroon van ontdekkingsreizenzichtbaar: de ontdekking is vooral iets nieuws voor de zendendepartij, de vlagplantende club. De Finnen, bijvoorbeeld, hoefdenhelemaal niet zo nodig ontdekt te worden. Zij vonden het allemaalniet zo erg nieuw dat er een nationaal besef zou moetengroeien waarin kennis de bron is van welvaart, levensvreugde enperspectief.

Ik herinner me hoe één van de Finse sprekers mij op de Dagvan de Kenniseconomie in 2003 -toen iets volstrekt nieuws enwilds in Nederland- toevertrouwde dat het eigenlijk een tikjeembarrasing was dat zijn vaderland als zo’n profetisch,navolgenswaardig concept werd geprezen. Hij zat vol kanttekeningenbij de hem van nabij toch ook wel bekende onvolkomenheden van ‘hetFinse model’, maar waagde daar bijna niet aan te refereren in ditbegeesterde Hollandse gezelschap. Hij verhuisde niet zolang daarnanaar Amsterdam, doch dit terzijde.

Verkoop tijdens de verbouwing

In deze anekdote zit veel verscholen van hoe KL als ontdekker tewerk is gegaan en nog steeds gaat. Het legt verbindingen aan, bijvoorkeur waar deze ontbreken. Het legt hier en daar noties in deweek en haalt uit de reacties een soort ‘ontdekking 2.0’ voor heteigen werk. Het benut internationale benchmarking, maar dan écht,niet als ‘pr-saus’. En het houdt vol.

Als ware ontdekkingsreiziger is KL opgevallen door zijnvolharding, zowel in thematische keuzes als in actiegerichtemethodieken. Zonder die houding komt een Columbus, Cook of Barentszook nergens, letterlijk. Volhouden terwijl jeonderweg plattegrond, kompas, noch route kent, vereist welenkele schaarse eigenschappen. Naast fantasie, bijvoorbeeld ookbeweeglijkheid en ‘lange adem’.

Intussen zijn we al 10 jaar doende met de transformatie op wegnaar een kennisland. Tijdens die verbouwing is de verkoopdoorgegaan, ook bij KL. Want zij zijn gelukkig klanten blijvenbedienen met het uitventen van nieuwe boodschappen enwerkwijzen.

De gedurige innovatie van KL zelf is in dat verband een boeiendonderwerp. Immers, 10 jaar geleden was ‘de kennissalon’ met jongtalent van politieke partijen nogal nieuw, maar zoiets als de’Kafkabrigade’ school nog achter de horizon. KL heeft zichzelfvolgens mij in die 10 jaar ook moeten herontdekken, “und das istauch gut so.” Sterker nog, ik vermoed dat dit de echte reden is datKL volledig relevant is gebleven.

PG Kroeger, hoofdredacteur ScienceGuide


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK