Communiceren over wetenschap

Nieuws | de redactie
26 november 2009 | Wetenschappers zien zich steeds meer geplaatst naast of tegenover medeburgers: hun patiënt, consument, beleidsmaker of industrieel en andere 'afnemers' van inzicht. En in de communicatie met die groepen kan men af en toe wel wat hulp gebruiken, betoogt Patricia Osseweijer, de nieuwe TUD-hoogleraar op dit gebied.

Verwondering over wat en wie mag

Van rariteitenkabinet tot science centre, van vermaak totinformeren en leren: ‘wetenschapscommunicatie’ heeft de afgelopeneeuwen verschillende gezichten gehad. In het beeld dat het publiekheeft van wetenschap, is naast verwondering inmiddels ook de nodigebezorgdheid gekropen over de maatschappelijke impact vanonderzoek.

Volgens Osseweijer stelt de maatschappij vragen over doel enfunctie, over toepassing en gebruik van onderzoek en vraagt menzich af wie bepaalt wat er mag, en wat niet.

Daarom wil zij wetenschappers en wetenschapscommunicatorenhandreikingen geven voor dergelijkediscussies. Osseweijer en haar collega’s zetten hiertoe dekomende tijd vier onderzoekslijnen uit in de groepen Science Education & Communication en Biotechnologie &Samenleving.

Sociale verantwoordelijkheid en competenties

Dez vier lijnen richten zich in het bijzonder op de volgendeaspecten:

–          Identificeren en kwalificeren van (toekomstige) ethische,juridische en maatschappelijke issues intechnologieontwikkeling

–          Ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid en gewenstecompetenties van ingenieurs en wetenschapscommunicatoren

–          Ontwerpen en valideren van (interactieve) communicatieprocessen

–          Ontwerpen en valideren van educatieprocessen. Deze onderzoekslijnstaat onder leiding van collega-professor Science Education, Marcde Vries.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK