Communiceren over wetenschap
Verwondering over wat en wie mag
Van rariteitenkabinet tot science centre, van vermaak totinformeren en leren: ‘wetenschapscommunicatie’ heeft de afgelopeneeuwen verschillende gezichten gehad. In het beeld dat het publiekheeft van wetenschap, is naast verwondering inmiddels ook de nodigebezorgdheid gekropen over de maatschappelijke impact vanonderzoek.
Volgens Osseweijer stelt de maatschappij vragen over doel enfunctie, over toepassing en gebruik van onderzoek en vraagt menzich af wie bepaalt wat er mag, en wat niet.
Daarom wil zij wetenschappers en wetenschapscommunicatorenhandreikingen geven voor dergelijkediscussies. Osseweijer en haar collega’s zetten hiertoe dekomende tijd vier onderzoekslijnen uit in de groepen
Sociale verantwoordelijkheid en competenties
Dez vier lijnen richten zich in het bijzonder op de volgendeaspecten:
– Identificeren en kwalificeren van (toekomstige) ethische,juridische en maatschappelijke issues intechnologieontwikkeling
– Ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid en gewenstecompetenties van ingenieurs en wetenschapscommunicatoren
– Ontwerpen en valideren van (interactieve) communicatieprocessen
– Ontwerpen en valideren van educatieprocessen. Deze onderzoekslijnstaat onder leiding van collega-professor Science Education, Marcde Vries.
