Dronkers naar Maastricht
Internationaal vergelijkend onderzoek naar sociale ongelijkheiden onderwijs wordt steeds belangrijker door internationaleontwikkelingen als globalisering en toenemende immigratie. Dronkerszal zich onder meer bezig houden met de invloed die dezeontwikkelingen hebben op nationale onderwijssystemen, denkbijvoorbeeld aan de integratie van etnische minderheden in hetonderwijs.
“Het Nederlandse onderwijs scoort slecht op emancipatie als gevolgvan de vele verschillende schooltypen en de afschaffing vanopstroom-mogelijkheden in de 90-er jaren. Juist de stap vanbijvoorbeeld VMBO-t naar Havo of van Havo naar VWO was voor veelimmigranten en laaggeschoolde autochtonen een manier om hogerop tekomen”, aldus Dronkers.
Hij is nu nog professor Social Stratification and Inequalityaan het European University Institute in Florence. Bij deUniversiteit van Amsterdam was hij van 1994 tot 1998 decaan was vande faculteit der Onderwijswetenschappen en Pedagogie en tussen 1999en 2001 voorzitter van de afdeling sociologie &antropologie.
Dronkers heeft vele publicaties op zijn naam staan over de oorzakenen gevolgen van sociale ongelijkheid in het onderwijs encarrièrekansen, maar ook over verschillen tussen deschoolprestaties van leerlingen in openbare en religieuze scholen,over prestaties van etnische minderheden in het onderwijs en op dearbeidsmarkten en over de elite in Europa. Daarnaast heeft hijgeschreven over de effecten van scheiding op de kinderen en over deinternationaal verschillende oorzaken van scheidingen. Sinds 2002is hij een van de organisatoren van het ‘European Network for theSociological and Demographic Study of Divorce’.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen