Rekenvetes zijn zinloos
De KNAW heeft gekeken wat voor wetenschappelijk bewijs er wasten gunste van de effectiviteit van de ene of de andere didactiek,en dat blijkt te ontbreken. Binnen een bepaalde rekendidactiek zijnde verschillen in de rekenvaardigheid van leerlingen groter dantussen de rekendidactieken zelf. Ook is duidelijk dat de interactietussen leerling en leraar een grotere rol speelt dan de didactischeuitgangspunten: de leraar is belangrijker dan de gebruiktedidactiek.
Toch is er reden tot zorg. De sleutel tot verbetering ligtvolgens de KNAW bij de lerarenopleiding, waar het rekenonderwijsonder druk staat. OCW zou het rekenonderwijs op de pabo’s én deniet eens verplicht voorgeschreven nascholing van leraren op hetterrein van rekenonderwijs grondig tegen het licht moetenhouden.
De hogescholen vallen de KNAW bij waar het de zorg betreft. Maarzij geven wel aan, dat de Akademie inmiddels wat achter looptmet haar analyse, want de Pabo’s hebben al “fiks geïnvesteerd ineen verhoging van het rekenniveau. Naast de verplichte reken- entaaltoetsen in het eerste jaar, is er een kennisbasis rekenen enwiskunde ontwikkeld, die de Pabo’s op 7 december aanstaande aanstaatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW aanbieden.”
Deze kennisbasis – die is beoordeeld door een groepinternationale deskundigen -beschrijft wat een startbekwame docentin het basisonderwijs tenminste moet kennen en kunnen op het gebiedvan rekenonderwijs. De kennisbasis zal zorgen voor een aanzienlijketoename van de studielast voor het rekenonderwijs aan de Pabo. Destudent zal gemiddeld 5 uur per week met rekenen bezig zijn,aanzienlijk meer dan de cijfers die de KNAW nog hanteert in haar
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’