Leraarschap en cultuurgebonden normen

Het begrip taalvaardigheid is daarin onderzocht in relatie tot’talige’ aspecten van het leraarsberoep. Taal voor studie en beroepblijkt een onderbelicht aspect in lerarenopleidingen.Daarnaast is er slechts marginale aandacht voor desociaal-culturele context waarin leraren werken, terwijl daarwel een bron van problemen kan liggen.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij culturele vooronderstellingendie aan het leraarschap ten grondslag liggen, inclusief derolopvatting van de docent en werkwijzen zoals zelfstandig werkenen groepswerk. Ook de actoren in de omgeving van allochtonedocenten spelen een rol door hun attitude ten aanzien van taligevariatie. Veel allochtone docenten blijken er last van te hebbendat er speciaal bij hen extra scherp op fouten wordt gelet en datvooruitgang niet wordt opgemerkt.
Het onderzoeksverslag van José Beijer verschijnt begin 2010 bijhet SBO.
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
