Leraarschap en cultuurgebonden normen
Het begrip taalvaardigheid is daarin onderzocht in relatie tot’talige’ aspecten van het leraarsberoep. Taal voor studie en beroepblijkt een onderbelicht aspect in lerarenopleidingen.Daarnaast is er slechts marginale aandacht voor desociaal-culturele context waarin leraren werken, terwijl daarwel een bron van problemen kan liggen.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij culturele vooronderstellingendie aan het leraarschap ten grondslag liggen, inclusief derolopvatting van de docent en werkwijzen zoals zelfstandig werkenen groepswerk. Ook de actoren in de omgeving van allochtonedocenten spelen een rol door hun attitude ten aanzien van taligevariatie. Veel allochtone docenten blijken er last van te hebbendat er speciaal bij hen extra scherp op fouten wordt gelet en datvooruitgang niet wordt opgemerkt.
Het onderzoeksverslag van José Beijer verschijnt begin 2010 bijhet SBO.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen