Gong voor klimaat
De gongslag [zie en hoor hier de
Barroso’s EIT heeft initiatieven gelanceerd waarmee het met behulpvan onderzoek, innovatie en onderwijs oplossingen wil creëren vooreen duurzame toekomst. Eén van die initiatieven is het ClimateKnowledge and Innovation Community (Climate KIC).
Dit pan-Europees consortium, waarin Nederlandseuniversiteiten, kennisinstellingen en organisaties als deRotterdamse haven, Schiphol en Shell een leidende rolspelen, wordt gecoördineerd door de UU. Het bundelt deexpertise van een aantal partners van wereldklasse, in hun doel eenfundamentele verandering te weeg te brengen in de Europeseinnovatiecapaciteit op het gebied van klimaatverandering. Dit heeftbetrekking op hoe we produceren, distribueren en consumeren, waaren hoe we wensen te leven en te reizen, en hoe we kunnen voldoenaan eisen van energie, voedsel en water in de context van hetmilieu.
Climate KIC stimuleert interacties tussen Europees onderzoek,onderwijs, overheden en businessinnovatie op het gebied vanklimaatverandering, met daarbij speciale aandacht voor vierthema’s: het monitoren van klimaatverandering, overgang naar lageCO2-uitstoot in steden, watermanagement, en CO2-vrijeproductiesystemen.
Het doel is om een generatie van klimaatveranderingondernemers tecreëren, die de multidisciplinaire deskundigheid in huis zullenhebben om economisch, milieukundig en sociaal duurzame producten endiensten te ontwikkelen ter aanpassing aan de effecten vanklimaatverandering. Verder worden ook roadmaps gemaakt voor hetontwikkelen van strategieën voor langetermijninvesteringen enstimulering van innovatie in het midden- en kleinbedrijf.
Volkslied van de UU zal in elk geval niet meer zijn ‘Lady sings theblues’, maar ‘Lady bangs the gong’ !
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
CDA en NSC botsen over internationale studenten
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
