De stammenstrijd voorbij
De HBO-raad
Dat is een wel erg stevige conclusie, zeg. Volgens mij is deconclusie toch meer dat er weinig bezorgdheid bestaat over hetstelsel van nu. Er is niet veel mis mee. Wel zijn eronvolkomenheden in het bestel die meer, en meer openhartig benoemdmoeten worden en moeten worden aangepakt.
De meeste nadruk werd gelegd op de uitval en het gebrekkigerendement van hogescholen en universiteiten. Door u ook?
Ik herken dat punt volledig, maar ik vind tegelijkertijd dat hetwel degelijk veel te maken heeft met hoe het stelsel is ingericht!Het heeft namelijk te maken met de manier waarop we weten om tegaan met de verscheidenheid van studenten en hun oriëntaties. Wezullen in het binaire stelsel bijvoorbeeld ruimte moeten vindenvoor meer heterogeniteit en variëteit in het aanbod. Daar kan ookveel gebeuren: kijk maar naar de trajecten voor de associatedegree, naar meer mogelijkheden voor ‘matching’ voor en na depoort. Zo zijn er ook voor vwo’ers in het hbo heel goed programma’ste ontwikkelen die meer op hen in weten te spelen.
Zulke stappen om het stelsel aan te passen moeten wel detoegankelijkheid van de opleidingen overeind houden. Die moeten weblijven borgen. En stelselingrepen moeten niet gedaan wordenomwille van discussies over het stelsel, maar wel om zo’n grootvraagstuk als het rendement optimaal te helpen oplossen. Deinhoudelijke motivatie moet voorop staan.
Ook hier moet het niet afzakken naar een ‘gelddiscussie’. Wemoeten inhoudsgedreven dit debat blijven voeren. Ik vind dat we inhet hoger onderwijs weg moeten van dat geldinfuus waaraan we elkediscussie weer lijken te willen of moeten leggen.
De politici in het debat in de Rode Hoed waren duidelijkmeer gefocust op de 20 heroverwegingscommissies dan op ‘Veerman’.Zij kunnen daar blijkbaar moeilijk omheen in deze fase.
Dat kunnen we geen van allen, de krapte in het budget is eenreëel feit. De oproep die
Wat voor agenda heeft de HBO-raad daarbij voor ogen, gehoordde discussie?
Ik zie een serie ontwikkelingen waar we op in moeten spelen. Zokomt er meer ‘competitie’ tussen instellingen voor hoger onderwijs,niet alles is overal meer hetzelfde. Dat kan gaan leiden totdifferentiaties, ook in de kosten en tarieven die we vragen. Ook incollegegelden, denk ik. Daarbij moeten wij de toegankelijkheidblijven borgen, ook als we de SF zouden aanpassen. Dat vereist diedifferentiatie dan wel. En het werkveld, de beroepspraktijk, moetmeer mee willen doen, ook financieel gezien.
Het stelsel is daarin een factor, een aspect. Je moet daar nietheel principieel over doen, dat heeft weinig zin. Want let maar op,het erodeert toch wel. Dat zie je in de ontwikkelingen in het hogeronderwijs in Europa. HBO en WO zijn bijvoorbeeld allang niet meerzo sterk hiërarchisch in hun opzet, ze worden meer en meer alsgelijkwaardige oriëntaties van hogere opleidingen gezien. Dat is ineigen land ook merkbaar. De stammenstrijd met de universiteiten isvoorbij.
In de discussie kwam lector Anneloes van Staa van deHogeschool Rotterdam met nog een pittig punt voor het hbo: dedocent die soms even weinig intellectuele en professioneleuitdaging krijgt -en neemt- in de uitvoering van het onderwijs alssoms door studenten wordt beklaagd.
Ik vond dat een zeer boeiend punt dat zij op deze manier op deagenda zet. Het is nieuw om die discussie met de studenten teverbinden met de aandacht op dat punt voor de rol van de docent.Dat is een discussie die zo terecht begint.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen