Hoe web 2.0 gemeenteraadsleden een voorsprong geeft
Hoe kan een nieuw gemeenteraadslid zich inwerken in dejuridische achtergrond van het gemeenterecht? Enige kennis van ditrechtsgebied is noodzakelijk om bijvoorbeeld kritische vragen testellen over de aanpak van ernstige openbare-ordeverstoringen doorde burgemeester.
Google Books
Er staat een handboek op Google Books. Maar staan de nieuwsteuitspraken daarin? En ontbreken niet net de bladzijden, die vanbelang zijn? Is een tocht naar de dichtstbijzijnde bibliotheek dande enige oplossing? Of is er toch iets op het web te vinden? Bijeen zoekactie in de vrij beschikbare uitspraken op
Pilot
SURF werkt metwetenschappelijke bibliotheken aan de wetenschappelijkeinfrastructuur van de toekomst. In het afgelopen jaar hebben deUniversiteit van Twente en de Rijksuniversiteit Groningen, samenmet de KNAW, gewerkt aan het
Het resultaat is nu een
Tijdnood
In het werk van een gemeenteraadslid speelt tijdsdruk eenprominente rol. Dat tijdsaspect kan op termijn wel eens eenbelemmerende factor gaan worden voor het functioneren van degemeentelijke democratie. Door het steeds complexer worden van dematerie lopen gemeenteraadsleden in hun voortdurende tijdnood eensteeds grotere kans op onvolledige controle van het gemeentebestuuren het nemen van foutieve beslissingen.
Daarom wordt het tijd voor een efficiencyslag op het gebied vande informatieverwerking. Veel gemakkelijker dan thans het geval ismoeten gemeenteraadsleden de consequenties van ontwikkeld of teontwikkelen beleid kunnen overzien.
Veiligheidsbeleid
Nemen we als voorbeeld het veiligheidsbeleid. De afgelopen wekenheeft dit wederom heel veel aandacht gekregen (Rotterdam;Culemborg). Elke gemeente streeft naar orde, rust en veiligheidbinnen haar grenzen. Het veiligheidsbeleid is gerelateerd aanproblemen in relatie met drugsgebruik, etnische conflicten enachterstandswijken (om er maar enkele te noemen).
Dit betekent dat een gemeenteraadslid allerlei zaken in debeleidsontwikkeling moet meewegen. Om dit proces te faciliteren zalde informatie-infrastructuur drastisch moeten worden verbeterd.Informatie moet geordend op beleidsterrein worden aangeboden,waarbij een bepaalde informatiebron (bijvoorbeeld een gemeentelijkeregeling) snel en eenvoudig te relateren is aan beleidsstudies (ookvan andere gemeenten), jurisprudentie en wetenschappelijkeliteratuur.
Bijkomend voordeel van deze infrastructuur is dat het ook voorde burger veel inzichtelijker wordt hoe beleid tot stand komt en opbasis van welke informatie het wordt bijgesteld.
De basis van deze nieuw infrastructuur is al
Hoewel dit voorbeeld statisch lijkt, is dat geenszins het geval.Een gemeenteraadslid dat wil weten of de rechter wel akkoord zalgaan met een gebiedsontzegging, ziet in één oogopslag eenvoorbeeld. Zij kan doorklikken naar de uitspraak van de rechter ofnaar de uitleg vanuit de wetenschap. Ook kan ze met een paarmuisklikken een onderzoeksrapport lezen over gebiedsontzeggingen.De Raad voor de Rechtspraak maakt de uitspraak toegankelijk. Het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid maakt uitleg bijuitspraken. Via de repository van de universiteit is eenversie van de uitleg toegankelijk. Dat zijn de traditioneleannotaties.
De ESCAPE-tool verrijkt de jurisprudentie op het web. Net zoeenvoudig als ooit met pen en papier, worden hier met de techniekrelaties tussen juridische informatie op het web aangebracht. Zo kan een nieuw gemeenteraadslid, heel eenvoudig, de samenhangtussen bronnen vinden, die voor haar in de lokale situatieinteressant zouden zijn.
Zelf informatie toevoegen
Een volgende stap zou kunnen zijn dat een praktijkjurist bij eengemeente zelf naar believen de mogelijkheid krijgtinformatiebronnen toe te voegen. De enige voorwaarde is dathij of zij bij het toevoegen van een informatiebron aangeeft welkerelaties deze nieuwe informatiebron heeft met de reeds bestaandeinformatiebronnen.
Technisch gezien zal dit allemaal niet zo’n probleem zijn. Debottleneck ligt in het anders omgaan met informatie. Staanbij de mogelijkheden van het web2.0 ook niet de mogelijkheden omsamen te werken aan toegankelijke informatie centraal? Dewetenschapper 2.0 en de ambtenaar 2.0 zullen deze techniek moetengaan gebruiken. Alleen op die wijze zijn grote voordelen tebehalen.
De wetenschappers die meededen aan dit project zagen het belangvan maatschappelijke kennisvalorisatie. Vanuit de dynamischeonderzoeksterreinen, waarin zij hun expertise inbrengen, willen zedeze kennis ook toegankelijk maken voor een breder publiek. Rechtspraak hoort altijd al tot het publieke domein. Ookdaarom maakt de Raad voor de Rechtspraak uitspraken op het webtoegankelijk. Nu is de techniek beschikbaar om dezeuitspraken te verrijken met de uitleg en relevantebeleidsnotities.
Het gemeenteraadslid van morgen zal daar baat bij hebben.
Arjan Hogenaar (KNAW)
Esther Hoorn (RUG)
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap