Onderwijsraad pleit voor nuchterheid
In het
De Onderwijsraad stelt daarin dat het werken aangedragsproblemen begint met sterk onderwijs door een professioneellerarenteam. Dit gebeurt in een duidelijk gestructureerde schoolmet heldere regels. Daarbinnen is er voldoende aandacht en ruimtevoor persoonlijke relaties tussen leraren en leerlingen.
Het basiszorgaanbod bestaat uit een helder pedagogisch-didactischestructuur waarin gewenst gedrag wordt vastgesteld, geoefend enbeloond en ongewenst gedrag wordt genegeerd en zo nodigbestraft.
De raad is van mening dat een nuchtere houding ten aanzien vanclassificatie van probleemgedrag gewenst is. Hij vraagtbetrokkenen als de scholen, leraren maar ook de overheid dezehouding te onderschrijven en uit te dragen. Het etiketteren van eenprobleem of een stoornis kan helpen, maar hindert soms ook in deverdere loopbaan van de leerling. Het gaat erom leerlingen op tevoeden tot zelfverantwoordelijkheid.
Signaleren van (probleem)gedrag is goed, maar diagnosticeren isvoorbehouden aan experts. De leraar heeft een cruciale rol in hetomgaan met gedragsproblemen, en hij (of zij) verdient steun van deschool. Dit kan de school doen door een duidelijke visie te hebben,heldere verwachtingen uit te spreken, ruimte te bieden voorprofessionalisering, een goede (zorg)infrastructuur te bieden opschool, en inzet voor goede samenwerkingsrelaties met partijenbuiten de school.
Verder pleit de raad voor het opnemen van het vakhandelingsgerichte omgang met gedragsproblemen in hetkerncurriculum van de lerarenopleidingen en houdt hij een pleidooivoor het delen van kennis – in een academische werkgemeenschap -tussen praktijk (leraren, scholen en ouders) en wetenschap.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport