Roddel kan helpen
Roddelen, moddergooien, kwaadspreken: het kan zeer schadelijkzijn voor je reputatie. En andersom geldt dat positieve informatiehet beeld dat mensen van je hebben positief kan beïnvloeden.Wat andere mensen over je vertellen, heeft een grote invloed op hoemen over je denkt.
Psychologe Aafje Brandt testte hoe mensen reageren op de boodschap’ik ben grappig en gezellig.’ Daarna onderzocht de impact vandezelfde boodschap als die door iemand anders werd verteld: ‘Aafjeis grappig en gezellig’.
Wat bleek: als een ander zegt dat je grappig en gezellig bent,wordt deze informatie serieuzer genomen dan wanneer je dit overjezelf zegt. Iemands brein corrigeert als het ware voor’strategisch overdrijven’ en schat andermans mening alsbetrouwbaarder in dan die van de betrokkene zelf. Maar bij hetverspreiden van negatieve informatie lag dit anders. Daar is debeoordeling gelijk.
Deze kennis kan bijvoorbeeld in de politiek worden benut, verteltBrandt. ‘Politici en partijen kunnen er baat bij hebben als anderebronnen iets positiefs over ze vertellen, zoals journalisten ofwetenschappers. Ook laat dit onderzoek zien dat het effectief kanzijn om negatieve informatie over je politieke tegenstandersnegatiever te verspreiden. Pas wel op dat je niet zelf als de bronwordt herkend, want dat kan ertoe leiden dat het publiek jeonbetrouwbaar vindt.’
Aafje Brandt hoopt op 11 februari te promoveren aan deRadboud Universiteit Nijmegen op dit onderzoek
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap