Talenonderwijs voor dyslectici

Nieuws | de redactie
16 februari 2010 | Dyslectische leerlingen scoren gemiddeld een punt hoger met aangepast lesmateriaal, zo blijkt uit de scriptie ‘Dyslexie in de les Frans’ van Marijn van Huet (HAN).

Middelbare scholieren hebbenmeestal weinig moeite met het leren van rijtjes en woordjes. Hoeanders is dat voor dyslectische leerlingen. ‘Leesvaardigheid vormtde basis van het Nederlandse vreemde talenonderwijs’, vertelt JosBrink, opleidingscoördinator Frans bij het Instituut Leraar enSchool (ILS).

‘Kinderen met dyslexie hebben dus een probleem.’ 
Maar er gloort hoop. Brink: ‘Sinds een paar jaar onderzoeken wehet gebruik van meervoudige intelligentie bij het leren van deFranse taal, waarbij iemands sterke eigenschappen wordenaangesproken om een oplossing te vinden. Door bijvoorbeeld ergenseen liedje van te maken. Of oefenstof in beelden of schema’s vastte leggen.’

Memory

Marijn van Huet, (oud-)student aan het ILS en nu docente Frans aanhet Almende College in Silvolde, wijdde haar scriptie aan de inzetvan meervoudige intelligentie en het leren van Frans. En dan vooralgericht op dyslectici. ‘Leerlingen uit twee van mijn havo- envwo-klassen waren heel visueel-ruimtelijk ingesteld, zo bleek uiteen test. Daar is het lesmateriaal op gebaseerd.’

Mooi voorbeeld vindt Van Huet het zelf ontworpen memory-spel. ‘Vanalle woorden had ik een plaatje gemaakt, waarbij mannelijke woordeneen blauwe en vrouwelijke woorden een roze kleur kregen. Deleerlingen moesten de juiste plaatjes bij elkaar zoeken, het woorduitspreken en er iets over vertellen. Om de leerlingen met dyslexieniet in een uitzonderingspositie te plaatsen, deed iedereenmee.’

Punt hoger

De resultaten mochten er zijn. Van Huet: ‘Tijdens een eerste toetsscoorden de zeven dyslectische leerlingen gemiddeld een punt hogerdan daarvoor. Ook in de periode erna haalden ze betere resultaten.Hun gemiddelde cijfer was praktisch gelijk aan dat van de rest. Zehadden er écht lol in om de stof te leren.’

Meervoudige intelligentie in combinatie met het leren van eenvreemde taal heeft toekomst, vindt Brink. ‘Marijns scriptie nodigtuit om aandachtiger te kijken naar het gebruik van meervoudigeintelligentie om meer grip te krijgen op dyslexie. Er valt veel tehalen, zeker als je lesmateriaal baseert op specifiekeoplossingsstrategieën van leerlingen. Het gaat er niet om hoeintelligent je bent, maar hoe je intelligent bent.’


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK