Academische gaming
In de nieuwe richting, de eerste in zijn soort aan eenNederlandse universiteit, zal studenten worden geleerd om nieuwetechnologie voor games te onderzoeken en ontwikkelen. Hiermee wordtingesprongen op de vraag vanuit het bedrijfsleven naar hoogopgeleide gameontwikkelaars. Initiatiefnemer prof. dr. MarkOvermars verwacht dat in september tussen de 50 en 100 studentenaan het programma gaan deelnemen.
In Gametechnologie, dat in Utrecht al langer als mastervak bestaat,gaan studenten in op de verschillende kanten van gameontwikkeling.Behalve op het ontwerpen en programmeren van games ligt het accentook op graphics, animatie, kunstmatige intelligentie en nieuwevormen van interactie. De studenten leren en ontwikkelen detechnologie voor de games van de toekomst. Daarnaast krijgen ze eensterke basis in de informatica mee, aldus Overmars.
Dat de UU studenten opleidt in het ontwikkelen van games laatvolgens de initiatiefnemers zien dat de game-industrie eenbelangrijke bedrijfstak geworden is en dat het maken van gamesgrote wetenschappelijke uitdagingen biedt. Behalve de aanzienlijkehoeveelheid geld die in de game-industrie omgaat, neem ook hetgebruik van computerspellen voor bijvoorbeeld onderwijs,gezondheidszorg en training snel toe.
Overmars: “Serious games maken het mogelijk om te oefenen metsituaties die moeilijk in het echt zijn na te bootsen. Voorbijvoorbeeld brandweermensen zijn deze simulatiespellen nu alonmisbaar. De industrie heeft een groot tekort aan hoogopgeleideinformatici met kennis van gametechnologie. De verwachting is danook dat de studenten na hun opleiding geen enkel probleem zullenhebben met het vinden van een uitdagende baan.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd