Diversiteit ter discussie

Irrelevante verschillen
Diversiteit is een belofte en een uitdaging voor hethoger onderwijs. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan beaamde ditonlangs toen hij zei dat we daarom relevante verschillen moetenmaximaliseren en irrelevante verschillen moeten minimaliseren. “Tevaak worden prestaties van kinderen in het onderwijs door socialeachtergrond bepaald”, vervolgde hij.
Hoe zijn de ‘irrelevante verschillen’ het best teminimaliseren? Diverse beleidsmaatregelen enstimuleringsprogramma’s zijn inmiddels ingevoerd om allochtoonstudiesucces aan te moedigen. Deze zijn vooral gericht op deRandstad waar de studentenpopulatie bestaat uit een mix vanverschillende culturen.
Nog te vaak vormen verschillen tussen studenten hier eenbelemmering voor hun persoonlijke ontwikkeling. Veel allochtoontalent blijft onbenut. Terwijl het aantal studenten van allochtoneafkomst in het hoger onderwijs de afgelopen 12 jaar is verdubbeld,is dit effect niet weerspiegeld in het personeel. Welkemaatregelen werken het best om in deze voor meer evenwicht tezorgen?
Voorbeeld uit Chicago
Tijdens de conferentie Mix-in van de Hogeschool INHolland en deVrije Universiteit komen vragen als deze en theorie, praktijken beleid omtrent diversiteit in het HO samen. Er is veel ruimtevoor de dynamiek van kennisuitwisseling, beleidsontwikkeling endebat. Onderwijsinstellingen, maatschappelijke instellingen enbedrijven delen kennis en gaan de dialoog aan. U hoort alles overonderzoeksresultaten en ‘best practices’, gepresenteerd door(inter)nationale sprekers, docenten en studenten.
Eén van die internationale sprekers is Dennis Holtschneider,President van de DePaul University in Chicago. De aanpak van dediversiteitsproblematiek in Chicago is een belangrijk voorbeeldvoor het Nederlandse hoger onderwijs. ECHO-directeur Mary Tupanvertelde eerder aan ScienceGuide hoe de onderwijschef van dezemulticulturele miljoenenstad, Arne Duncan die onder Obama nuonderwijsminister is, dat vraagstuk de voorbije jaren
De conferentie wordt gehouden in het Muziekgebouw aan het IJ.’s Avonds worden daar ook de ECHO Awards uitgereikt. Mix-In vindtplaats op 22 en 23 maart. Voor de conferentie kunt u zich
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
