Europees hoger onderwijs zonder regels
‘Minder regelgeving en meer vrijheid voor instellingen in 2020’,daar waren de deelnemers van de workshop het over eens. De kunstvoor de Bologna landen is te dereguleren met een kader op Europeesniveau. De EU moet daarbij nadrukkelijk niet de instellingen ‘topdown’ gaan reguleren, dit werkt averechts. Over de uiteindelijkedoelstelling van Bologna is Marijk van der Wende helder: “het doelis om de arbeidsmobiliteit te verhogen; economie is de ‘drivingforce’ van Bologna”.
Een ‘krappe 7’
Onder leiding van CHEPS is er een onderzoek gedaan naar deeffectiviteit van Bologna. Hoofdonderzoeker Don Westerheijdenpresenteerde de uitkomsten en geeft de Bologna landen een ‘krappe7’ voor de nationale onderwijshervormingen. “Feitelijk is de EHEAer nog niet, al zeggen ministers van wel.”
Robert Wagenaar (RUG) vindt het niet verwonderlijk dat Bolognanog niet af is. “Het kost tientallen jaren om zoietsgeïmplementeerd te krijgen.” En verandering betekent vaak ookweerstand. “Als instellingen of studenten niet het gevoel hebbendat het over hun gaat, het ‘ownership’ gevoel niet hebben, dankrijg je geen verandering gedaan.”
Europa aantrekkelijker
Uit de cijfers van CHEPS blijkt verder dat de Europese hogeronderwijsruimte aantrekkelijker is geworden. De EHEA trok in 200730% van de wereldwijde mobiele studenten, waar dit in 1999 nog 22%was. Er is met name meer diplomamobiliteit volgens Westerheijden.De studiepuntmobiliteit is ongeveer gelijk gebleven.
U vindt de presentatie van het CHEPS-onderzoek
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen