Geïntegreerde Turk voelt zich meer thuis
Heeft integratiebeleid een effect op de sociaal-cultureleintegratie van immigranten? En is dat positief of negatief? Ditzijn de vragen die Ersanilli in haar proefschrift beantwoordt. Zevergeleek de sociaal-culturele integratie van Turkse immigranten enhun nakomelingen in drie landen die de afgelopen decennia eenverschillend beleid hebben gevoerd; Nederland, Frankrijk enDuitsland. Ze keek daarbij naar taalbeheersing en -gebruik,identiteit, sociale contacten en religiositeit.
In Frankrijk en Nederland identificeren jongeren zich sterkermet hun woonland dan in Duitsland. Discriminatie heeft een negatiefeffect op de identificatie met het woonland. Ersanilli’sdiepte-interviews laten zien dat gevoelens van uitsluiting leidentot een lagere identificatie met het woonland. Ondanks het gebrekaan acceptatie voelt de meerderheid van de jongeren zich wel thuisin het woonland.
U leest een recent artikel over haar proefschrift
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport