Piet Boekhoud wordt lector
Piet Boekhoud heeft de visie dat het binnen het beroepsonderwijsbelangrijk is dat leerlingen zich gekend, erkend en herkend voelendoor hun begeleiders. De docent speelt tijdens de beroepsopleidingeen cruciale rol bij de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. Dekans van slagen van jongeren op alle niveaus in hetberoepsonderwijs neemt toe, wanneer hun een realistischtoekomstperspectief geboden wordt en de ontwikkeling van huntalenten benadrukt wordt. Als leerlingen weten waar zij voor wordenopgeleid en wat zij er in de beroepspraktijk mee kunnen doen,vergroot dit hun inzet.
Deze visie zal Piet Boekhoud binnen het lectoraat toetsen doormiddel van praktijkgericht onderzoek. Hij maakt gebruik van inputvan bestaande initiatieven zoals het Rotterdams Offensief, hetLandelijk Werkverband Risicojongeren en een netwerk van 13ROC’s.
Het betreft kwalitatief veldonderzoek waarbij ondermeer wordt samengewerkt met ervaringsdeskundigen, zoalsjeugdwerkers. De kennis die hiermee wordt opgedaan zal wordentoegepast op de aanpak in het mbo en kan worden benut voor hetopleiden van leraren. Wat daarbij helpt, is dat hij zelf nognevenfuncties vervult binnen de eerder genoemde organisaties (hetRotterdams Offensief, het landelijk werkverband risico jongeren enhet landelijk netwerk van 13 ROC’s).
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
