Ervaren docent niet per se vaardig
‘De staat van het onderwijs’, het jaarlijkse
Professionalisering leraarschap
In 2008 is de Lerarenbeurs voor scholing ingevoerd als onderdeelvan het Aktieplan LeerKracht van de Commissie Rinnooy Kan. Lerarenuit alle sectoren kunnen hiermee hun professionele niveau verhogen,hun vakkennis verbreden of zich specialiseren. Elke leraar kan inzijn of haar onderwijsloopbaan één keer in aanmerking komen vooreen Lerarenbeurs.
“Met de lerarenbeurs zijn we er echter nog niet. Scholing enprofessionalisering van de leraar en de docent moet echt nog veelbeter worden ingebed in de onderwijsorganisatie”, is de reactie vanHoofdinspecteur Leon Henkens op de vraag of onderwijsinstellingenhun docenten daarvoor wel voldoende ruimte bieden.”Onderwijsorganisaties moeten hiervoor hun docenten niet alleenmeer ruimte bieden, maar deze ruimte moeten docenten dan ook welpakken.”
Verrassend
Inspecteur-Generaal Annette Roeters benadrukte tegenoverScienceGuide na afloop van de persconferentie: “Er is opscholen en ook in dit rapport met name aandacht voor deprofessionalisering van beginnende leraren en docenten. Dit isnatuurlijk heel goed, maar wat nu juist zo verrassend is dat meerervaren docenten lang niet altijd vaardig blijken te zijn als hetgaat om bijvoorbeeld didactische of organisatorische competenties.Ervaring betekent dus niet per se vaardig. Hier zouden scholen meeraandacht aan moeten schenken.”
Annette Roeters was onlangs gasthoofdredacteur vanScienceGuide. Lees het interview ‘Tijd is niet schaars,aandacht wel’
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds