Ervaren docent niet per se vaardig

Nieuws | de redactie
21 april 2010 | De Inspectie van het Onderwijs wil de professionalisering van de docent nadrukkelijker op de agenda zetten. Onderwijsorganisaties moeten hiervoor hun docenten ruimte bieden, maar deze ruimte moeten docenten dan ook wel pakken. “Dit geldt niet alleen voor beginnende, maar zeker ook voor meer ervaren docenten,” aldus de Inspecteur-Generaal van het Onderwijs, Annette Roeters.

‘De staat van het onderwijs’, het jaarlijkse onderwijsverslag van de inspectie werd vandaaggepresenteerd in Nieuwspoort. De belangrijke rol die leraren endocenten spelen bij de ambities die Nederland heeft om zoveelmogelijk jong talent te ontwikkelen en zo naar de top 5 vankennisnaties te komen, werd diverse malen benadrukt. Het is dan ookcruciaal dat deze docenten zich blijven ontwikkelen enbijscholen.

Professionalisering leraarschap

In 2008 is de Lerarenbeurs voor scholing ingevoerd als onderdeelvan het Aktieplan LeerKracht van de Commissie Rinnooy Kan. Lerarenuit alle sectoren kunnen hiermee hun professionele niveau verhogen,hun vakkennis verbreden of zich specialiseren. Elke leraar kan inzijn of haar onderwijsloopbaan één keer in aanmerking komen vooreen Lerarenbeurs.

“Met de lerarenbeurs zijn we er echter nog niet. Scholing enprofessionalisering van de leraar en de docent moet echt nog veelbeter worden ingebed in de onderwijsorganisatie”, is de reactie vanHoofdinspecteur Leon Henkens op de vraag of onderwijsinstellingenhun docenten daarvoor wel voldoende ruimte bieden.”Onderwijsorganisaties moeten hiervoor hun docenten niet alleenmeer ruimte bieden, maar deze ruimte moeten docenten dan ook welpakken.”

Verrassend

Inspecteur-Generaal Annette Roeters benadrukte tegenoverScienceGuide na afloop van de persconferentie: “Er is opscholen en ook in dit rapport met name aandacht voor deprofessionalisering van beginnende leraren en docenten. Dit isnatuurlijk heel goed, maar wat nu juist zo verrassend is dat meerervaren docenten lang niet altijd vaardig blijken te zijn als hetgaat om bijvoorbeeld didactische of organisatorische competenties.Ervaring betekent dus niet per se vaardig. Hier zouden scholen meeraandacht aan moeten schenken.”

Annette Roeters was onlangs gasthoofdredacteur vanScienceGuide. Lees het interview ‘Tijd is niet schaars,aandacht wel’ hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK