Studeren is investeren?
De ambtenaren presenteren 3 varianten voor besparing in hunrapport ‘Studeren is investeren’. Bij een daarvan is eeninvesteringspakket opgenomen “gericht op kwaliteit en rendement”van €400 mln in 2020. In alle varianten komt een aanslag van €195mln op de HO-instellingen voor, onder de mooie titel van een”stapsgewijze productiviteitskorting.” En in alle varianten komteen versobering van de OV-kaart voor studenten voor die €200 mlnmoet opleveren.
- De eerste variant richt zich sterk op het omzetten van de SF ineen sociaal leenstelsel. Deze levert het meeste op in 2020.
- De tweede variant gaat uit van een forse verhoging vancollegegelden: 50% meer tijdens de bachelorfase en ‘differentiatie’bij de masters. Deze levert vooral op kortere termijn, tot 2015meer op.
- De derde variant combineert de twee vorige elementen en leverthet meeste op, maar wordt gemitigeerd, doordat men er eeninvesteringspakket van €400 mln aan koppelt. Deze variant wordt inde HO-top nu al het ‘sigaar uit eigen doos’ alternatiefgenoemd.
HO-deelname goed tegen misdaad
De ambtenaren wijzen in hun analyse op de vele positieve effectenvan de grote HO-deelname. Niet alleen qua kenniseconomie, maardankzij het vele studeren worden de mensen in ons land niet alleengezonder, maar ook minder crimineel. Omdat hogereopleiding duidelijk meer welvaart oplevert, kan de studentechter wel veel meer zelf betalen voor de studie.
Ons land staat binnen de OECD relatief laag waar het de privateuitgaven voor HO betreft, noteren de ambtenaren. Tegelijk zien wijdat ons land na 2000 een dalend beeld vertoont bij de uitgaven perstudent, terwijl andere hoogontwikkelde naties een stijging latenzien. Conclusies daaruit trekken zij verder niet.
Meer prestatie voor minder geld
De ambtenaren wijzen in dit verband tevens op de recenteCBS-studie, waar
Er is dus sprake van een dalende intensiteit van het hogeronderwijs, stellen zij vast. Men zou ook kunnen zeggen: het HO enzijn mensen hebben de voorbije 10 jaar een markante prestatiegeleverd van hogere productiviteit.
Klop voor ‘Groningen’
In het ambtelijke stuk worden de kwaliteit en effectiviteit van hetwerk van hun collega’s bij DUO -voorheen de IBGroep- in enkelekorte, welgekozen zinsneden naar de prullenbak verwezen:”verouderde ICT-systemen”, “opeenstapeling van wijzigingen”,”complexe uitvoering.”
U leest de samenvatting van het rapport
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap