Hoe krijg je jongeren van de straat?
Bijna tachtig begeleiders van zwerfjongeren bezochten debijeenkomst in vrijetijdscentrum Parkoers, gelegen in het HaagseZuiderpark. Het lectoraat presenteerde tijdens de conferentie debevindingen van het gelijknamige onderzoek.
Het lectoraat
Lector Pauline Naber lichtte de resultaten van het onderzoektoe: “Praktische en sociale steun van enkele mensen kan jongerenhelpen om na afloop van een begeleidingstraject een baan vol tehouden, de eigen kamer op orde te houden, financiële schulden af telossen en deze binnen de perken te houden. Maar dan moet je welsamen met de jongere systematisch werken aan het herstel en aangaanvan contacten. Hoe doe je dat? Tijdens het onderzoek zijn tools entips ontwikkeld en in de praktijk uitgeprobeerd. De resultaten zijnuitgewerkt tot een notitie en een training voor begeleiders.”
Tijdens het symposium werd een korte film vertoond waarinjongerenwerkers vertelden hoe zij het versterken van socialecontacten in de praktijk aanpakken. Hierin kwam sterk naar vorendat vooral het niet achter het bureau blijven zitten belangrijk is.De geïnterviewden vertelden dat het onderzoek hen heeftgestimuleerd om naast het regelen van praktische zaken, zoals eenbed, bad en brood, het sociale vangnet van de jongeren teherstellen.
In drie workshops konden de conferentiedeelnemers oefenen met detools en tips die in het onderzoek ontwikkeld zijn en konden zeervaringen uitwisselen. De aanwezigen stelden vast dat ze teveel deneiging hebben om alles te willen regelen, vooral wanneer het gaatom jongeren met een licht verstandelijke beperking. “We staan teveel in de helpende stand,” stelde een van de deelnemers. “Wemoeten meer activeren en leren delegeren. Hoe eerder het netwerkvan een jongere het werk overneemt, hoe beter.”
Ook werden via kaart- en rollenspellen diverse hulpscenario’s metverschillende soorten hulpbehoevende jongeren besproken. “Eenjongen met een crimineel netwerk vraagt een andere aanpak dan eentienermoeder die tijdelijk bij een tante woont,” legde decursusleidster uit. “Zo’n kaartspel helpt om op een simpele manierde positieve en negatieve contacten in beeld te brengen. Dan weetje met wie je verder kunt gaan in het herstel van positievecontacten.”
Hier vindt u meer informatie over het lectoraat
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap