De waarde van design
De Premsela Leerstoel is de eerste leerstoel in Nederland op hetgebied van designcultuur. Premsela, Dutch Platform for Design andFashion, en de Faculteit der Letteren hebben deze leerstoelingesteld met als doel het onderzoek en onderwijs omtrent depositie en werking van design in de samenleving te stimuleren. Timode Rijk: “Design is overal aanwezig in de samenleving en bepaalt inbelangrijke mate de waardering van een product.”
De Rijk gaat met zijn studenten op zoek naar de betekenis vanverschillende soorten vormgeving. De Rijk: “Hoe is het bijvoorbeeldmogelijk dat een BMW3 ineens heel populair is onder Marokkaansejongens, dat het organische ontwerp van de metro-ingangen in Parijszo goed combineerde met een destijds futuristisch vervoermiddel ofdat Chinese restaurants altijd dezelfde huisstijl hanteren?” Om ditsoort vragen te beantwoorden kiest De Rijk zowel voor eenhistorische als een sociaal culturele benadering van design.
Norm=Vorm
De Rijk is als designhistoricus en hoofddocent verbonden aan deTechnische Universiteit Delft. Daarnaast was hij onder anderegastdocent aan de Design Academy in Eindhoven. De Rijk steltregelmatig designtentoonstellingen samen, waaronder de huidigeexpositie Norm=Vorm in het Gemeentemuseum Den Haag. Hij publiceerde(inter)nationaal over Nederlandse productvormgeving, interieurs vande jaren twintig en standaardisatie en design, en is hoofdredacteurvan het Dutch Design Yearbook.
De leerstoel aan de VU is ingesteld voor een periode vanvier jaar en is verbonden aan de master Design Cultures van deopleiding Algemene Cultuurwetenschappen. Dit is een nieuweeenjarige, Engelstalige opleiding waar productvormgeving, grafischevormgeving en mode worden bestudeerd in een brede sociale,culturele en academische context. De opleiding start per 1september 2010, als een specialisatie binnen Comparative Arts andMedia Studies van de Faculteit der Letteren.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport