Sociale media kans voor HBO
DNA en ethiek
Jeroen van Eck van Sociotoco adviseerde hogescholen ophet gebied van sociale media tijdens het seminar van Strategy onDemand en ScienceGuide in de Van Nelle OntwerpfabriekRotterdam. “Allereerst gaat het erom dat je een goed product hebt.Hogescholen hebben veel content, maar hoe wordt het gepresenteerdop hun website en via sociale media? Omgang met sociale media vergteen integrale aanpak en het moet passen in het DNA van dehogeschool. “
Doekle Terpstra (Voorzitter HBO-raad) sprak daar ook over de
Huiswerk doen
Ook Nico van Hemert van Strategy on
Van Eck geeft zelfs dan geen garantie voor succes af. “Je moet hetook gewoon gaan doen, gaan proberen. Zorg dat je de kennis enervaring in huis haalt. Mensen die niks hebben met Twitter moet jeniet de tweets van je hogeschool de wereld in laten sturen. Dat zieik nog te vaak. Ook bij die mensen moet het in het DNAzitten.”
“Zorg wel dat je eerst je huiswerk doet, dat je informatie op ordeis. Anders creëer je een platform wat zich tegen je kan gaan keren.Dat zie je ook in het bedrijfsleven te vaak gebeuren. Hogescholenmoeten leren om controle te hebben over hun eigen sociale media. Erzijn nog wel wat angsten te overwinnen binnen instellingen” aldusVan Eck.
Vanuit INHolland werd dit tijdens de discussie uit de eigenervaringen beaamd: “Mijn collegevoorzitter zag negatieveberichtgeving over INHolland op blogs twee jaar geleden nog als eenbedreiging. Hij dreigde zelfs met juridische stappen. Nu twitterthij zelf. Over een mentaliteitsomslag gesproken.” LindaNieuwenhuijsen (Handicap&Studie) geeft het nut van socialemedia heel duidelijk aan: “Zonder jullie Twitter was ik hiervandaag helemaal niet geweest.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap