“Geef ons eigen ruimte”

Nieuws | de redactie
22 juli 2010 | Hoe kunnen we in Nederland zo optimaal mogelijk de slag maken van onderwijsbeleid naar effectieve uitvoering? Welke innovatieve aanpak is hier voor nodig? Deze vragen stonden centraal tijdens het symposium ‘Samen werken aan effectieve innovatie in het onderwijs’.


Het symposium werd georganiseerd door de Directie Kennis van hetMinisterie OCW en het Platform Bèta Techniek (PBT). Circa vijftiggenodigden, allen betrokken bij innovatie-uitvoering enverander-aanpakken in het onderwijs, namen deel aan het symposium.De deelnemers waren afkomstig van  onderwijsinstellingen (vanbasisonderwijs tot wetenschappelijk onderwijs),uitvoeringsorganisaties, bedrijfsleven, onderzoekers enbeleidsmakers.

Ruimte en profiel

In de afsluitende paneldiscussie vroeg discussieleider HarryStarren aan de deelnemers wat hun belangrijkste conclusie van dedag was. “De boodschap naar de overheid: geef ons eigen ruimte.Laat ons onze eigen gang gaan, maar help ons wel als we daaromvragen. En help ons niet als we daar niet om vragen,” zei JoséLazeroms, Directeur-Generaal Primair en Voortgezet Onderwijs vanMinisterie OCW. En “Vertrouw op eigen initiatieven,” vult DirecteurPBT Hans Corstjens aan.

HAN-voorzitter Ron Bormans vindt dat alle instellingen kwaliteitmoeten leveren. “Maar dat wil niet zeggen dat we allemaal dezelfdekwaliteit moeten leveren. Niet elke hogeschool hoeft bijvoorbeeldondernemend te zijn. En daarvoor moet de overheid ruimte geven. Pasop met het benoemen van de koplopers en achterblijvers. Als ikervoor kies om niet een ondernemende hogeschool te zijn, maar meprofileer met een bepaald maatschappelijk thema, dan ben ik noggeen achterblijver,” aldus het lid van de commissie Veerman.

U leest het uitgebreide beeldverslag van de conferentiehier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK