De Randstad duurzaam bereikbaar
Onderzoekers gaan aan de slag met elektrisch vervoer, slimmobiliteitsmanagement en klimaatbestendig beheer en onderhoud vande infrastructuur. Binnen het NWO-programma Duurzame BereikbaarheidRandstad (DBR) werken sinds 2008 verschillende teams vanonderzoekers aan de oplossing van het bereikbaarheidsprobleem. Deonderwerpen variëren van onder meer de toename van hetgoederenvervoer en het vervoersgedrag van recreanten tot hetinzetten van reisinformatie en het invoeren van vormen vanbeprijzing.
Het beschikbare bedrag van in totaal 10,6 miljoen euro wordtgezamenlijk door de betrokken partijen opgebracht en inverschillende rondes voor wetenschappelijk onderzoek énkennisoverdracht naar de praktijk bestemd. Na de huidige rondevolgt nog een ronde in 2011. De drie toegekende projecten zijn devolgende.
* Haalbaarheid en effect van de overgang naar elektrischvervoer
Prof. dr. G.P. van Wee (TU Delft) wil -met VU en RUG- wetenin welke mate consumenten bereid zijn over te stappen op elektrischvervoer en hoe die overstap het autobezit, het autogebruik en dusde bereikbaarheid van de Randstad zal beïnvloeden. Ook bestuderende onderzoekers de positie van andere partijen, zoals overheden,automobielindustrie en energiebedrijven. Een van de vragen is hoedeze partijen tot samenwerking kunnen worden gestimuleerd, zodatzij meewerken aan de succesvolle introductie van elektrischevoertuigen.
* Mobiliteitsmanagement enklimaatverandering
Dr. J.N. van Ommeren (VU) kijkt mt collega’s van de UUnaar hoe werkgevers en werknemers omgaan metmobiliteitsvraagstukken, een thema van cruciaal belang voor debereikbaarheid van de Randstad. De onderzoekers bestuderen heteffect van mobiliteitsmanagement door bedrijven, mede in relatietot het privégedrag van medewerkers en overheidsbeleid op hetterrein van het openbaar vervoer en de ruimtelijke ordening.
* Klimaatbestendig beheer en onderhoud vaninfrastructuurnetwerken
Prof. dr. G. P.M.R. Dewulf (UT) onderzoekt met AlterraWUR wat de gevolgen zijn van klimaatverandering voor hetbeheer en onderhoud van de infrastructuur. De onderzoekers strevennaar verbetering van de besluitvorming door organisaties in deRandstad die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud vaninfrastructuur. De wetenschappers verbinden daarbij drieonderzoeksgebieden: klimaatverandering, infrastructuurprestaties enbeleidsontwikkeling.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen