CHE: UvA excellent in Europa

Kopgroep
De CHE
De geïntegreerde ranking van 2009 en 2010 meten de kwaliteit vanhet wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in zeven onderzochtedisciplines. De UvA is de enige Nederlandse universiteit die opalle zeven disciplines excellent scoort. De kopgroep bestaat verderuit Leuven, Oxford, Bristol, UCL, Manchester en München.
Andere Nederlandse universiteiten die goed scoren zijn Leiden,Utrecht en Groningen. Deze instellingen wisten op vijf van de zevendisciplines het keurmerk excellent binnen te slepen. Nijmegen doethet ook goed met vier. Bij de economische wetenschappen scorenRotterdam en Tilburg hoge ogen. Opvallend is dat twaalf van deveertien Nederlandse universiteiten de excellente ranking wisten tebehalen.
Criteria
De selectie werd gemaakt aan de hand van verschillende criteria:het aantal publicaties, het aantal citaties, de mobiliteit van destudenten en docenten en het voorhanden zijn vanErasmus-Mundus-masters of Marie-Curie-projecten. Wat eveneens eenrol heeft gespeeld is de vraag of onderzoekers van de vakgroep eenERC-Grant of een Nobelprijs hebben gekregen. De ranking isgebaseerd op zowel feitelijke informatie als studentenoordelen.
In de CHE ExcellenceRanking 2010 is gekeken naar denatuurwetenschappelijke disciplines (Biologie, Scheikunde enNatuurkunde) en Wiskunde. Het CHE-onderzoek van vorig jaar hadbetrekking op Economie, Psychologie en Politieke Wetenschappen. Ookmet deze disciplines behoort de UvA tot de Excellence-groep.Hiermee is de UvA de enige Nederlandse universiteit die met allezeven beoordeelde disciplines in de Excellence-groep zit. In totaalbehoren 130 Europese hoger onderwijsinstellingen met een of meervan hun bètadisciplines tot de Excellence-groep.
U vindt de volledige CHE Excellence-ranking
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
