De diversiteit van talent
Diversiteit geen probleem
Een positieve houding ten opzichte van diversiteitverbetert schoolprestaties. In haar oratie ‘
Het opleidingsniveau van de verschillende groepen allochtoneNederlanders is weliswaar verhoogd in de afgelopen jaren, maar isgemiddeld nog steeds lager dan dat van autochtone Nederlanders.Severiens, directeur van Risbo, doet onderzoek naar de verklaringvan deze verschillen. Ze hanteert daarbij het perspectief van deklas: Welke rol spelen klasgenoten, wat moeten docenten doen enweten, welk lesmateriaal en welke werkvormen hebben we nodig, enwat is een schoolcultuur waarmee het divers talent in de klaskunnen stimuleren?
Een schoolcultuur waarin diversiteit als een probleem wordtgedefinieerd en waarin het vooral gaat over de taalachterstand vanallochtone leerlingen, is niet bevorderend voor hunschoolprestaties, aldus Severiens. Zij toont aan dat verschillen inschoolprestaties tussen autochtone en allochtone leerlingen kleinerzijn in opleidingen met een schoolcultuur waarin verschillen hetuitgangspunt zijn en als positief worden benoemd.
Multicultureel groepsproces
Klasgenoten spelen een belangrijke rol in schoolsucces,maar die kan zowel positief als negatief zijn. De bijzonderhoogleraar presenteert onderzoek dat ingaat op het verband tussenetnische/culturele identiteit, sociale identiteit en studiesucces.Docenten spelen een cruciale rol. Als zij met kennis van identiteiten groepsprocessen, de werkvormen uit de ‘multidimensionele klas’van Elisabeth Cohen toepassen, mogen we verwachten datschoolprestaties verbeteren en verschillen kleinerworden.
Het onderzoeksprogramma van Severiens gaat dieper in op beideaspecten: de cultuur van de school of opleiding, en het primaireproces in de klas. Dat een positieve cultuur meer studiesucces voordiverse groepen studenten oplevert, is duidelijk. De vraag isechter hoe je een dergelijke cultuur ontwikkelt in opleidingen waarhet vooral lijkt te gaan om problemen en achterstanden. Metbetrekking tot het primaire proces, richt het onderzoek vanSeveriens zich op de rol van klasgenoten en docenten: welkecompetenties hebben docenten nodig om groepsprocessen inmulticulturele groepen die samenwerken aan taken zo in te zettendat ze een positief effect hebben op studiesucces?
U leest de volledig oratie
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap