Pas lectoraten aan Veerman-profilering aan
Het rapport Veerman was nog niet uit of “het werd direct omarmddoor de bestuurders van universiteiten en hogescholen. Vreemd, wantde boodschap van Veerman is geen vrolijke,” zei Van den Steenhoventijdens de jaarlijkse studiedag van Inholland. “De kwaliteitvan het hoger onderwijs is onder maat. De studie-uitval is te hoog,talent wordt te weinig uitgedaagd en er is te weinig flexibiliteitin het stelsel om de gevarieerde vraag van de huidige arbeidsmarktte kunnen bedienen.
Kortom, het hoger onderwijs moet beter en is niettoekomstbestendig. De oplossing die Veerman bepleit is meerdifferentiatie. Het stelsel moet minder centralistisch worden.Instellingen moeten meer een eigen profiel krijgen. Hetopleidingenaanbod moet gevarieerder om de vele studenten te kunnenbieden waar ze recht op hebben: goed onderwijs. Ik haal hier tweebegrippen uit waar het hbo aan moet werken: kwaliteit enidenteit.
Wat betekent dit voor hogescholen, en in het bijzonder voorlectoren? Er is werk aan de winkel. Presteren is geen vies woordmeer, zo stelt het regeerakkoord. Ook daarin is het verhogen van dekwaliteit het belangrijkste doel. De uitdaging voor hogescholen isdaarbij een dubbele: het verhogen van de kwaliteit terwijl hetaantal studenten verder zal groeien.
Tegelijk wil het regeerakkoord de kennisfunctie van het hboversterken. Immers, de zogenoemde kennisvalorisatie moet meeraandacht krijgen, vooral voor het MKB. En dan kom je al snel uitbij hogescholen.”
U leest de complete rede
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap