Promovendus en promovenda succesvol
Voor het eerst sinds 1996 is er op Nederlandse bodem
Meer dan 2 maal zo veel vrouwen
Van de 86% van de promovendi met een baan is 66% inde allereerste plaats als onderzoeker werkzaam. Deze positievestart op de arbeidsmarkt gaat wel gepaard met de kanttekening dat49% van deze groep een baan heeft met een tijdelijk contract.
Uit de cijfers blijkt verder dat het aandeel vrouwen dat promoveertis toegenomen. In 1996 lag het cijfer nog op 22%, tegenwoordig isdat 47%. Hieruit blijkt dat de trend van een groeiend aandeelvrouwen in het hoger onderwijs zich nu vertaald heeft naar dehoogste echelons.
Ook komen buitenlanders vaker in Nederland promoveren. Had in 199699% van de promovendi een Nederlands paspoort, uit het huidigeonderzoek blijkt dat nu nog maar tweederde in het bezit is van eenNederlands paspoort. De buitenlandse promovendi kiezen voornamelijkvoor Nederland vanwege de reputatie van het instituut of dat van desupervisor.
Brain gain of brain drain?
De onderzoekers geven in het rapport ook een antwoord opde vraag die politiek Den Haag al enige tijd bezighoudt: vloeit er(te) veel kennis weg naar het buitenland? De balans tussen dezezogenoemde ‘brain drain’ en ‘brain gain’ is volgens de onderzoekersop het eerste gezicht licht positief.
Er worden relatief meer buitenlandse promovendi behouden dandat er Nederlandse promovendi vertrekken. Daarbij zij opgemerkt dateen klein deel van de promovendi bij het invullen van devragenlijst nog niet zeker wist in of buiten Nederland te gaanwerken.
De vrij sterke arbeidsmarktpositie van recent gepromoveerden inNederland is grotendeels te danken aan de inspanningen van depromovendi zelf. Om promovendi beter bij te staan bij een vervolgvan hun (academische) loopbaan, is er volgens de onderzoekers nogveel te winnen voor de universiteiten en onderzoeksscholen. Datsluit aan bij de analyses van het succes dat met deonderzoekscholen is bereikt.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport