Hogescholen zwak op het web

Nieuws | de redactie
15 juni 2010 | Het HBO ziet zichzelf als eigentijds. De informatie van de hogescholen op hun websites is echter alles behalve bij de tijd, interactief, of simpelweg goed vindbaar. Onderzoek van consulting bureau ‘Strategy on Demand’ biedt een scherpe ranking van hogescholen en een onthullende benchmark van hun internetpresentatie.

De eerste benchmark voor websites van het hbo makenScienceGuide en Strategy on Demand bekend opmaandag 21 juni. Deze langste dag van het jaar biedt meteen eenprima gelegenheid om naar het komende academisch jaar te kijken enverbeterslagen daarvoor op te pakken!

De benchmark presenteert hoe alle hogescholen erin slagen zichwebbased te onderscheiden . Zij worden allen ook ten opzichte vanelkaar gewogen ten aanzien van bereikbaarheid, interactiviteit,inhoud, technische kwaliteit en design. De uitkomsten zijn somsverassend en soms zelfs schokkend. Zeer creatieve instellingenblijken van hun webpresentatie soms weinig of niets te bakken.

Ook droomscores

Grote regionale hogescholen blijken soms nauwelijks tot enigeinteractie met hun omgeving in staat. Dit terwijl het sociale mediagebruik onder studenten enorm populair is. Tegelijk zijn erpareltjes van good practice, zoals een droomscore voor Codarts bijde vormgeving, zeer hoge cijfers voor INHolland bij inhoud enbereikbaarheid, of Hogeschool Utrecht met een hoge score voorinteractiviteit.

De experts van Strategy on Demand zeggen reeds nu datenkele dingen opvallen. Bij de meeste hogescholen ontbreekt deinteractiviteit en kunnen de professionele technische structuur alsook de vindbaarheid bij zoekmachines veel beter. Het design is somsachterhaald qua gebruikersgerichtheid of is zo’n juweel vanvervolmaking dat het ten koste gaat van praktijk en gebruiker. “Menheeft nog een lange weg te gaan ook al zijn stappen gezet. Er isfeitelijk een lange reeks slechts matige sites na enkele koplopersen voor enkele zeer zwakker.”

Seminar 21 juni

Waar staat uw hogeschool of uw concurrent ten opzichte van u?ScienceGuide organiseert met Strategy on Demandeen seminar waarin de data, analyses en aanbevelingen wordengepresenteerd. 21 juni in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam,15.00u. Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, neemt deeerste totaalbenchmark in ontvangst. Deskundigen op het terrein vaninternet en onderwijs en van de inzet van nieuwe middelen alssocial media zullen er inhoudelijk ingaan op de uitkomstenen aanbevelingen voor verbeteringen en innovaties geven.

U kunt u aanmelden via info@strategyondemand.nl


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK