Leren van excellent leraarschap

Er is een keur aan excellentieprogramma’s die van hetleraarschap weer een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardigberoep moeten maken. Initiatieven als ‘Eerst de
Dialoog tussen deze verschillende onderwijstrajecten vindtmomenteel nog niet veel plaats. En dat terwijl er toch onderlingveel geleerd kan worden. Driestar Hogeschool en Hogeschool EdithStein organiseren daarom in het kader van de Sirius Carrousel eenconferentie voor de onderwijssector om deze discussie op gang tebrengen.
Doel: vergelijking en consistenteaanpak
De conferentie heeft een tweeledig doel. Allereerst willen we dedialoog tussen academische pabo’s en pabo’s met eenhonoursprogramma opstarten. Wat zijn onderscheidende en watverbindende, en vooral werkende, principes? Daarnaast zal wordeningegaan op het belang van het Droste-effect bij het ontwerpen enuitvoeren van een excellentieprogramma: een consistente aanpak inde hele onderwijsketen, van het ministerie via deonderwijsinstellingen tot de kinderen in de klas.
De inhoud
Tijdens de conferentie willen we vragen beantwoorden als:
• Wat betekent hogere begaafdheid op het vlak van ‘hoofd, harten handen’, ‘kennis, vaardigheid en beroepshouding’, ‘kennen,kunnen, zijn’ en wat betekent dat voor de didactiek?
• Hoe los je de transfer-problematiek tussen theorie en praktijkop?
• Hoe kan bij het ontwerpen en uitvoeren van eenexcellentieprogramma het Droste-effect in
de hele onderwijsketen worden vormgegeven?
• Hoe belangrijk ben je zelf als rolmodel: Practice what youteach?
• Heeft het gebrek aan continuïteit en gezag van de huidige tijdook zijn weerslag op het onderwijskundige leiderschap en op de’professionele ruimte’ binnen onderwijsinstellingen?
• Hoe implementeer je vernieuwingen – zoals een honoursprogramma- duurzaam en succesvol in een onderwijsorganisatie?
Werkvormen
We willen docenten en studenten centraal stellen en pendelentussen praktijk en theorie. Plenaire bespreking, workshops ofpresentaties en reflectie in kleinere groepen zullen elkaarafwisselen. Onze ambitie is om met elkaar de overtreffende trap tezijn van een learning community: een creating community.
Actieve bijdragegevraagd
De programmacommissie (zie onder) is op zoek naar concretevoorbeelden van onderwijs binnen een honoursprogramma ofacademische pabo (lessen, workshops, excursies e.d.), die de visievan die specifieke lerarenopleiding illustreren. Deprogrammacommissie roept iedereen met ideeën op om contact met onsop te nemen. Om in de geest van het Droste-effect te blijven: wewillen er graag samen chocola van maken.
Aanmelden
U kunt zich
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
‘Kennis van zwaktes ChatGPT helpt voorkomen van fraude bij schrijfopdrachten’
‘Universiteiten zijn niet chique door achteraf te klagen over afgesloten cao’
