Rood
Daphne Hachmang voerde een experiment uit waarbij 48 mannen en 48vrouwen onderhandelden over de in- en verkoop van koffie. Ominvloed van geslacht te vermijden – uit eerder onderzoek bleek datmannen betere resultaten behalen in onderhandelingen met vrouwen,dan andersom – onderhandelden vrouwen met vrouwen, en mannen metmannen.
Het enige dat varieerde in het experiment was de kleur vankleding: de proefpersonen droegen ofwel een rood, ofwel een witt-shirt. Zowel de kopers als de verkopers met rode t-shirts haaldenaanmerkelijk betere resultaten. Ook blijkt uit het onderzoek datmensen in witte kleding hun openingsbod meer aanpassen aan de rodeonderhandelaars dan andersom.
Dat kleur een grote invloed heeft op emoties, gedrag,functioneren en perceptie is al langer bekend. Zo bewees eerderonderzoek dat proefpersonen die voetballers op hun kwaliteitenmoesten beoordelen, voetballers in het rood als betere voetballerszagen dan voetballers in het wit. En mensen die blootgesteld zijnaan de kleur rood voorafgaand aan een IQ-test, maakten deze testslechter dan mensen die bijvoorbeeld de kleur grijs te zienkregen.
Ook is bekend dat mensen terugdeinzen bij het zien van de kleurrood. Volgens Hachmang kan dit ontwijkgedrag een verklaring zijnvoor het succes van rood in onderhandelingen: we vertonenontwijkgedrag bij het zien van de kleur rood en daardoorconformeren we ons onbewust aan iemand die rood draagt.